نحوه آبیاری بن سای

نحوه آبیاری بن سای

 

در نگهداری و مراقبت از بن سای، مهمترین موضوع نحوه آبیاری آن است. تعداد دفعاتی که یک گیاه نیاز به آبیاری دارد به چندین عامل بستگی دارد (مثل نژاد گیاه، اندازه گیاه، اندازه گلدان، فصل سال، خاک مخلوط و آب و هوا)، به همین دلیل به طور دقیق نمی توان از تعداد دفعات لازم برای آبیاری به بن سای گفت. در هر صورت، دانستن چند مورد ساده به شما در تشخیص زمان نیاز گیاه به آبیاری، کمک خواهد کرد.

هر چند وقت یکبار باید آبیاری کنم؟

همانطور که پیش تر ذکر شد، تعداد دفعاتی که گیاه بن سای نیاز به آبیاری دارد به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی توان پاسخ دقیقی داد. اما می توانید نظارت بر گیاه خود را یاد گرفته و بفهمید که کی باید به آن آب بدهید. درستورالعمل های زیر در این امر به شما کمک خواهند کرد.

نحوه آبیاری بن سای

  • زمانیکه خاک گلدان کمی خشک شد به گیاه آب بدهید

این بدان معناست که شما نباید زمانیکه خاک گیاه هنوز خیس است به آن آب بدهید و باید تا کمی خشک شود، صبر کنید. از انگشت خود را تا عمق یک سانتی متری در خاک کرده و ببینید خاک خشک شده یا نه. بعد از چند بار تجربه، می توانید ببینید (به جای اینکه احساس کنید) که چه زمانی گیاه به آب نیاز دارد.

  • به صورت روتین آبیاری نکنید

گیاه خود را مشاهده کنید و نیاز آن را تشخیص دهید، نه اینکه طبق یک روتین روزانه به آن آبرسانی کنید.(روال و نظم خوب است و شرایط فصلی،میزان افتاب،باد و نسیم،ایرکاندیشن،بخاری و… در تعیین زمان ابیاری نقش مهمی دارند.پس این عوامل بهم زننده روال سالانه میشوند).

  • از مخلوط خاک خوب استفاده کنید

ترکیب خاک تاثیر به سزایی روی دفعات نیاز خاک به آبرسانی دارد. برای بیشتر بن سای ها، ترکیبی از آکاداما، پومیس و سنگ گدازه به نسبت ½، ¼ و ¼ مناسب خواهد بود(پیت ماس،کوکوپبت،پرلیت) . در هرصورت، خاک باید طوری باشد که آب مناسبی را در خود نگه دارد چرا که نمی توانید گلدان را زیاد و منظم آبرسانی کنید.از یک طرفی هم نباید دچارمانداب شوید.

نحوه آبیاری بن سای

چه زمان؟

این موضوع که چه زمانی به بن سای آبرسانی کنید مهم نیست. برخی می گویند که از آبیاری (آب خیلی سرد) در طول بعدازظهر پرهیز کنید چرا که خاک با نور خورشید گرم شده و با آب سرد دمای خود را از دست می دهد. اما به خاطر داشته باشید که گذشته از زمان روز، هر زمان که خاک کمی خشک شد باید به آن آب بدهید.

چطور به بن سای آب بدهید؟

همانطور که قبل تر گفته شد، زمانیکه خاک خشک شد به آن آب دهید. زمانیکه گیاه به آب نیاز دارد، باید به صورت کامل آن را خیس کنید تا کل ریشه مرطوب شود. به این منظور، به اندازه ای به گیاه آب بدهید تا از سوراخ گلدان خارج شود، و احتمالا چند دقیقه بعد اینکار را تکرار کنید.

میتوانید گیاه را از بالای خاک با آبپاش آب دهی کرده تا از شستشوی آب جلوگیری شود(آرام آرام). بهترین آب برای گلدان، جمع کردن قطرات باران است، چرا که مواد شیمیایی ندارد، اما اگر در دسترستان نبود می توانید از آب معمول شیر به آن بدهید. ولی این اب ها را باید ۲۴ ساعت جایی نگه دارید و سپس استفاده نمایید. سیستم های آبیاری خودکاری نیز وجود دارند که اغلب هزینه بردار می باشند.ولی مناسب سفر و نبود شما میباشند.

 

 

13دیدگاه در “نحوه آبیاری بن سای

  1. باسلام من دوتا بونساى دارم که هفته اى یکبار بهشون آب میدم و روزى ٢بار هم به برگاش آبپاشى میکنم در فاصله ى یک متریه پنجره خم هستش ولى برگاش خشک میشه و میریزه واااقعا از این موضوع ناراحتم و نمیدونم باید چکار کنم اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

  2. سلام من این درختچه رو خریداری کردم اولش برگاش خوب بود و جوانه زده بود بعد حدود ۱ماه برگاش سیاه نمیشد فقط میریخت بهش دوروز یک بار اب میدم و هر روز حدود یک ساعت آفتاب میخوره از پشت پنجره وداخل خونه گذاشتمش

  3. با سلام گیاه بن سای من برگ جدید که میده ده روزی سبز رنگ هست بعد کم کم رنگ برگ زرد و بعد سر برگ میسوزد دلیلش چیه؟

  4. مطالب سایتتون عالیه ، ولی شما همیشه میگین به گیاه آب نپاشین ولی یه خط مونده به پایان مطلب نوشتین از بالا به پایین آب اسپری کنییم

    1. سلام
      تشکر بابت دقت مطالعتون و تلاش به بکار گیریشون
      چند نکته: این پست که فرمودید ترجمه شده ار رفرنسهای خارجی است. و در قسمت انتهایی پست بیان شده است به منظور جلوگیری از خروج بیش از حد اب و اب شویی(خروج و شسته شدن املاح با اب اضافی) میتوانید با اسپری نمه نمه اب روی بستر بپاشید تا کم کم اب بخوردش برود.
      ولی باز هم از بزم توجهتان کمال تشکر را داریم. کمی پست را ادیت می نماییم تا در برداشت از ان اشکالی نباشد.

  5. خوب بود اتفاقی از گوگل اومدم اینجا ولی خوب بود برای دوستم فرستادم اونم دنبالشه اونم بیاد ببینه

    ممنون که سرعت سایتتون بالاست برای این تو خیلی از سایتا رفتم ولی سرعت سایتشون بد بود خداروشکر که راحت چیزی که میخواستم پیدا کردم

    ممنون

  6. بازتاب: Milana Travis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *