مبارزه با شته

شاید اکثر گیاه دوستان و حتی کسانی که خیلی با گیاهان سروکار ندارند یک آفت سمج و فراگیر بنام شته  رو دیده باشند و با ان اشنا باشند . این افت یه جورایی با زنگدگی گیاه دوستان انگار که گره خورده است .

شته ها دارای انواع مختلف و رنگ های گوناگون میباشند . این حشره ی ریز معمولا از اواخر بهار که درختان و گیاهان برگهای ترو تازه و جوان تولید کرده اند شروع به زیاد شدن و زاد ولد میکنند. همون موقع است که اکثر ما متوجه وجود این افت در اطرافمان میشویم . شته ها اکثرا ظاهری گلابی شکل دارند و دارای لوله های مکنده هستند که بوسیله ی ان شیره ی گیاه را مکیده و تغذیه می نمایند.یکی از علایم حضور شته در اطرافمان وجود عسلک یا شیره ی چسبناک در روی زمین یا شاخ و برگ گیاهان است.واقعیت این است که شته ها گاو شیری مورچه ها هستند و مورچه ها از این شیره ی لذیذ تغذیه میکنند و شاید بتوان گفت شته ها تحت استثمار مورچه ها قرار میگیرند !

مبارزه با شته

ما در اینجا نمیخواهیم به حشره شناسی این افت اشاره بنماییم . بلکه درصدد انیم که راهکارهای مبارزه با شته را بصورت ساده آموزش دهیم.

شاید بتوان گفت که سه راه مبارزه با افت شته در اکثر گیاه دوستان بکار می رود . این سه روش شامل:

۱-مبارزه بیولوژیک   ۲-مبارزه های خانگی   ۳-مبارزه شیمیایی

مبارزه بیولوژیک : با استفاده از دشمنان طبیعی این حشره میتوان به جنگ با این افت رفت . استفاده از کفشدوزکها و حشرات بال توری میتواند باعث کاهش جمعیت شته ها گردد.

مبارزه های خانگی : استفاده از تنباکو . با استفاده از تنباکو که عاوی مواد اسیب رسان به شته است میشود به مبارزه ی ساده و کم هزینه ایی با شته رفت. میتوانید با استفاده از تنباکوی سیگار و ترکیب ان با مقداری اب بعد از چند ساعت به محلولی برسید که حاوی ماده سمی الکالویید است و با اسپری کردن ان شته ها را از بین ببرید.مبارزه با شته

مبارزه شیمیایی : شاید کسانی که دارای گیاهان گران قیمت و ارزشمند باشند و کسانی که دارای منافع اقتصادی زیادی از گیاهان هستند در رابطه با دو روش بالا خیلی استقبال نکنند و بگویند وقتی براحتی با اندکی سم میشود جمعیت شته را تارومار کرد چرا این روشهای دردسر ساز را معرفی و استفاده می نمایید.

ولی ما هم باید به طرفدارهای محیط زیست احترام گذاشته و آموزشی از روشهای غیر شیمیایی مبارزه با افات را قرار میدادیم.

یکی از بهترین سمهایی که برای مبارزه با افت شته مفید و موثر است سم دیازینون میباشد .این سم به وفور در سرتاسر کشور موجود بوده و براحتی میتوانید انرا تهیه و استفاده نمایید.

مبارزه با شته

ما در اینجا به چند نکته ی کلیدی در رابطه با استفاده از سم دیازینون خدمت شما ارایه می دهیم.

*حتمن زمانی از سموم شیمیایی استفاده نمایید که تعداد افت به استانه اقتصادی رسیده باشد. یعنی اگر تعداد افت کم بود با فشار اب یا با استفاده از دست اقدام به حذف انها نمایید .

*در زمان وجود نور شدید خورشید اقدام به سمپاشی ننمایید. صبح و بعد از ظهر زمان مناسب میباشد.

*سمپاشی را در بالای یک نوبت انجام دهید .(۲نوبت)  اثربخشی بهتری ملاحظه خواهید کرد.

*درزمان بارندگی سمپاشی ننمایید.مبارزه با شته

 

 

دوز استفاده از سم دیازینون :

سم افت کش دیازینون را میتوانید بر اساس توصیه شرکت سازنده ان استفده نمایید . ولی بطور کلی از دوز ۰٫۵ در ۱۰۰۰ تا ۳در ۱۰۰۰ استفاده نمایید.یکی از بهترین دوز ها و دور بودن از ریسک ۱٫۵ در ۱۰۰۰ میباشد.

 

 

 

 

لطفا سوالات و مشکلات خود را در بخش نظرات درج بفرمایید. کارشناسهای کشاورزی ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود .

 

 

14دیدگاه در “مبارزه با شته

  1. سلام خسته نباشید. بنسای ادنیوم من روی گلدهی هست هم شپشک آردی دار هم یه شیره ترشح مانند داره و اینک بعضی برگاش دار زرد میشه😬راه درمانش چی هست .؟ میتونم موقع گلدهی جای گلدونش را عوض کنم؟بعد کود و دارویی ک برای گل های معمولی استفاده میکنیم اگ برای اون استفاده کنیم ضرر دار؟بیزحمت میشه کمک کنید

    1. با سلام
      بهتر مجموعه کارهای زیر را انجام دهید.
      ۱٫سمپاشی با سم کنفیدور یا مالاتیون یا دورسبان(کلرپیرفوس)
      ۲٫تکرار سمپاشی در ۷ الی ۱۰ روز بعد
      (نکته درصورتی که دسترسی به سموم فوق نداشتید گیاهتان را با اب ولرم بشویید و درصورت ظهور مجدد شپشک با گوش پاکن الکلی شده انها را پاکسازی نمایید)
      ۳٫تغییر محل نگهداری گیاهتون به محل پرنور تر
      ۴٫استفاده از کودهای پتاس بالا
      *حتمن مطلب آدنیوم در همین سایت را با دقت مطالعه بفرمایید.

  2. سلام خسته نباشید. بنسای ادنیوم من روی گلدهی هست هم شپشک آردی دار هم یه شیره ترشح مانند داره و اینک بعضی برگاش دار زرد میشه😬راه درمانش چی هست .؟ میتونم موقع گلدهی جای گلدونش را عوض کنم؟بعد کود و دارویی ک برای گل های معمولی استفاده میکنیم اگ برای اون استفاده کنیم ضرر دار؟

  3. سلام بونسای من چندروزی برگاش روبه زردی میرفت سبزکمرنگ شده بودن خیلی هم پرپشت وخوب شده برگ تازه هم درآورده بود ولی این مدلی شد بعدازیه مدت هم برگاش شروعکردن به لکه های سیاه زدن و یه حالتی مثل سوختگی روشون ایجادشدن من اول فکرکردم بخاطرنورآفتاب باشن بهمین خاطر آوردمش داخل خونه آخه قبل بیرون ازخونه توی حیاط نگهداری میشد واز روزاولی که آوردیمش نسبت به داخل خونه واکنس نشون میدادوبیرون ازخونه حالش بهتربودومرتب رشدمیکرد ماهم گذاشتیمش بیرون اما بعدازدیدن سوختگی ها آوردمش داخل امابازم متوجه شدم که برگاش سیاه میشن ومیریزن چه بلاییداره سر گیاهم میاد چکاربایدبکنم؟!
    پارسال هم یه باردچارآفت شد وخراب شدوهمه برگاش میریخت و داشت کچل میشد بردیمش گیاه فروشی یکی دومرتبه بهش سم زد و حالش خوب شد و ازاون موقع تاحالادائم برگ میداد
    اماحالانمیدونم چرا حالش بدشده خیلی ناراحتم براش البته اینم بگم که ازموقعی که آوردیمش تاحالاخاکشوعوض نکردیم وهیچگونه کودوموادتقویتی نریختیم پاش
    ممنون میشم کمکمون کنیدنجاتش بدیم

    1. سلام
      لطفا حین ارایه توضیحات ، بفرمایید که از چه بونسایی دارید سخن میگید.
      ولی: چند نکته مهم
      بونسای ها معمولا با شرایط داخل اداپته شده اند ، پس نیازی به بیرون گذاشتن ندارند. و اگر در معرض نور مستقیم قرار گیرند دچار سوختگی و ریزش برگ می شوند. نکته بعدی اینکه لکه و نقطه های قهوه ایی و مشکی از علایم بیماری قارچیست. معمولا در اثر اب اسپری کردن یا ابیاری زیاد رخ می دهند.

  4. سلام برکهای بن سای من سالم و سبز بودن ولی از محل اتصال ب ساقه شل بودن و سالم و سبز میریختن. تقریبا کچل شده هر دفعه مراجعه کردم ب گلفروشی یا میگفتن نورش کمه یا میگفتن ابش کمه. بغیر از این دو تا مورد احتمالا سواد دیگه ای نداشتن. یکی از دوستانم گفت احتمالا شته زده باید سم پاشی کنی. توی خاکش راچک کردم دیدم حشره های بسیار ریز توش هست با رنگ سفید و مشکی. رفتم دوباره گلفروشی پرسیدم بهم گفتن سم بزن. ی سم دادن اسمش مالاتیون بود که کفتن دوبار با اب قاطی کنم و روی برگها اسپری کنم. تا هفته دیگه افت از بین میره. این کار را کردم و احتمالا افت از بین رفته ولی گلدانم داره خشک میشه و برگ نمیده. نور و ابش از اول هم اندازه بود بقیه کلذانهای من مشکل نداشتن اما فکر کنم از اول گلدان بیمار به من فروختن. وگرنه چرا ی گیاه باید اینجوری برگریزی کنه بمحض ورود به خانه من هر روز برگهاش میریخت. رنگ سفید روی برگها نشون میداد خود گلفروشی از سم استفاده کرده بود براش. خدا هر چی ادم کلاهبردار و دغل از روی زمین برداره. خیلی برای گلدونم ناراحتم دوست ندارم بمیره. چکارش کنم خشک نشه ن دوباره برگ بده؟

    1. با سلام
      لطفا چند عکس از بونسای رو به ایمیل
      bonsaiiranshop@gmail.com
      یا به ای دی تلگرام bonsaiiran1@ ارسال بفرمایید تا بهتر بررسی شود .
      ولی در اینجا چند نکته مهم و اساسی در مورد نگهداری بونسایتون عرض میکینم که شاید با بررسی این نکات به جواب برسید .
      ۱- نیاز نوری = نور پشت شیشه خوب (گلدان را چند روز یکبار بچرخانید)
      ۲- نیاز ابی = زمانیکه پای گیاه خشک شد اقدام به ابیاری نمایید . دستور یک سری دوستان مبنی بر ۲ بار در هفته یا ۳ بار در هفته و…. و اینکه دایم باید پای گیاه خشک باشد کاملا بی اساس و غلط است .
      ۳- اسپری کردن برگها = توجه کنید که در منزل کار بسیار اشتباهی است و باعث ایجاد بیماری قارچی و ریزش برگ میشود . ولی متاسفانه هنوز دوستان تاکید به انجام این کار دارند ! (غبار پاشی درست است نه اسپری)
      ۴- فاصله ی بین سمپاشی ها را رعایت کنید = ۱ هفته تا ۱۰ روز حداقل فاصله بیاندازید .
      ۵- داشتن برگ براق در اثر ترشح و چسبناک نشانه افت است .
      ۶- در صورت داشتن حشره در خاک طبق اموزشهای موجود در سایت عمل نمایید.
      دوست عزیز اطمینان داشته باشید در صورت عمل به اموزشهای فوق امکان از بین رفتن یک گیاه به حداقل ممکن خواهد رسید .
      با تشکر از بازدید شما
      تیم مهندسی سایت .

  5. باسلام وخسته نباشیدمن بن سای جینسینگ دارم ولی خاکش حشره های ریزمانندمگس دارن لطفا راه حل را نشان دهیدباتشکر

    1. سلام و تشکر از باز دید شما از بونسای ایران .

      قبلا به این نوع مشکلات در لینک زیر پاسخ داده شد است . لطفا مراجعه کنید به :
      http://bonsaiiran.com/%d8%af%d9%81%d8%b9-%d8%ad%d8%b4%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d9%88%d8%b0%db%8c-%da%af%d9%84%d8%af%d8%a7%d9%86/

      ضمنا گیاه خود را به جای پرنور منتقل کنید و چند روز بعد از سمپاشی اقدام به تقویت بونسای خود با کودهای کریستالون یا هیومیک اسید بنمایید .

  6. سلام، خاک بن سای من حشره های سفیدی زده،اگه ممکنه میشه به من بگین برای نابودیش چه کاری باید انجام بدم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *