حسن یوسف painted nettle – coleus

حسن یوسفpainted nettle – coleus

نام انگلیسی : painted nettle – coleus

نام علمی : solenostemon scutellarioides

خانواده : Labiateae

خاستگاه : فیلیپین – جنوب شرقی اسیا

نام فارسی : حسن یوسف

 

بی شک یکی از پر طرفداراترین گیاهان اپارتمانی محبوب در میان تمام ایرانیان گیاه بسیار زیبای حسن یوسف میباشد . حسن یوسف همچون شمعدانی در میان تمام اقشار این مرز و بوم محبوب ، عزیز و دوست داشتنی میباشد .

حسن یوسف در رنگهای بسیار متنوع زیبنده ایی عزیز است . موطن ان مناطق گرمسیری فیلیپین – جنوب شرق اسیا – استرالیا و افریقاست . در اینجا به معرفی این گیاه بسیار زیبا و قلقهای نگهداری ان میپردازیم .حسن یوسف painted nettle – coleus

آبیاری حسن یوسف :

خیلی دنبال اینکه چند روز یکبار باید اب دهیم نباشید . بهترین روش این است که زمانی که پای گیاه خشک شد اقدام به ابیاری نمایید . اب زیاد باعث پوسیدگی ساقه و سیاهی ان میشود . برگها میریزند . پس سعی کنید اب کم و به اندازه دهید . در زمستان و فصل سرد حتمن ابیاری را کم نمایید .

نور حسن یوسف :

برای اینکه حسن یوسف خوش رنگ ، محکم و قوی داشته باشید حتمن جای پر نور برا ان فراهم آورید . البته نور فیلتر شده . طبق تمام معرفی ها و اموزشهای بیان شده در این سایت بهترین نور برای این گیاه نوری است که از شیشه رد شده باشد و فیلتر شده باشد . سعی کنید برگهای ان به شیشه نچسبد تا دچار سوختگی نگردند .

حسن یوسف painted nettle – coleus

دمای نگهداری حسن یوسف  :

بهترین دما برای نگهداری حسن یوسف دما منزل است  . دمای بالای ۱۸ را دوست دارد و پایینتر از ان باعث سیاهی و کبودی و ریزش برگ میگردد. دماهای بالای ۲۷ نیز باعث ریزش برگ و بیحال و رنگ پریدگی میگردد.

خاک حسن یوسف :

خاک سبک برای حسن یوسف میباشد تا دچار مانداب نشود . ترکیب خاک برگ – ماسه – کود و خاک باغچه  بسیار مناسب بنظر میرسد .حسن یوسف painted nettle – coleus

تغذیه و کود هی حسن یوسف :

در فصل رشد میتوانید از کودهای مایع یا کریستالون سبز با ترکیب با اب استفاده نمایید و اقدام به کود دهی نمایید .

***نکته : اگر میخواهید حسن یوسفی با برگهای خوش رنگ و خاص داشته باشید هر ۲ هفته ۱ بار کود مایع را با اب ترکیب کرده و روی برگها اسپری نمایید . این کار را در زمانیکه افتاب تند است انجان ندهید .و بهتر است صبح یا غروب انجام دهید.

تکثیر حسن یوسف :

تکثیر حسن یوسف از طریق بذر و قلمه صورت می پذیرد . میتوانید قلمه های انرا در اب یا ماسه یا پرلیت ریشه دار نمایید .

آفات و بیماریهای حسن یوسف :

بیشترین افتی که سراغ حسن یوسف میاید شپشک آرد الود می باشد . که شبیه دانه هاس سفید و اردی در کنار برگها ، زیر برگها و کنج ساقه ها تجمع پیدا میکنند . برای مبارزه با ان میتوانید از سم کونفیدور یا مالاتیون به نسبت ۱تا۳ در ۱۰۰۰ استفاده نمایید .  این نکته را در نظر بگیرید که حتمن تمامی سطوح گیاه خود را سمپاشی نمایید و پس از ۱۰ روز اقدام به سمپاشی نمایید .

حسن یوسف painted nettle – coleus

هرس حسن یوسف :

زمانیکه گیاه شما رشد میکند پس از مدتی شاخه های ان دراز شده و نمیتوانند رو به بالا بمانند و می افتند . بهتر است برای زیبایی بیشتر چند وقتی یکبار اقدام به سر برداری یا همان حذف جوانه های انتهایی نمایید تا جوانه های جانبی فعال شده و گیاهتان عرضی رشد کرده و پر شاخه گردد. این کار باعث زیبایی و خوش فرمی حسن یوسف می گردد.

 

پاسخ به سوالات ارسالی :

برگهای پایینی می افتند و میریزند = آبیاری بیش از حد

شاخه ها افتاده و ولو هستند = نور کم و ابیاری زیاد – نیاز به هرس دارد

برگها میسوزند = چسبیدن به شیشه پنجره و نور زیاد

برگها رنگی نمیشوند و سبز میشوند = نور کم

برگها سالم میریزند = سردی هوا

ساقه قهوه ایی شده و پوسیده = اب زیاد و تهویه کم

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید . تیم مهندسی ما در اسرع وقت پاسخکوی پرسشها و مشکلات شما خواهد بود .

 

 

یک دیدگاه در “حسن یوسف painted nettle – coleus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *