بونسای نارون Chinese Elm

بونسای نارون Chinese Elm

نام انگلیسی :  نارون چینی  Chinese Elm (نام رایج) ، ulmus parvifolia chinese elm

نام علمی : Ulmus parvifolia

تیره : ULMACEAE

 

شاید بتوان  امروزه یکی از پر فروشترین گیاهان بونسای در ایران را گیاه نارون چینی دانست . نارون یک گیاه اوت دور میباشد و طبیعتا دوست داران و علاقه مندان به این گیاه زیبا باید شرایط مناسبی برای رشد و نمو این بونسای فراهم نمایند. چرا که در غیر این صورت خیلی زود تلف خواهد شد .نارون چینی دارای برگهای بیضوی شکل و دندانه دار هستند. برگها کوچکتر از نارونهای در سطح خیابان هستند و باعث شده که مینیاتوری شکل و زیبا بنظر بیایند.

بونسای نارون Chinese Elm

در بالا بیان شد چون این گیاه بیرونی میباشد ،پس باید در نگهداری ان کوشا تر بود . حال میخواهیم به علت ان بپردازیم.گیاهانی که محل زندگی انها جایی خارج از خانه است دارای شرایط زندگی متفاوتی از گیاهان اپارتمانی می باشند . از جمله ی این تفاوتها میتوان به میزان نور مورد نیاز انها اشاره کرد.این گیاهان به نور خیلی بیشتر نسبت به اپارتمانی ها نیازمندندودر صورت فراهم نشدن تایم نوری مناسب برایشان دچار ریزش برگ شدید و ابتلا به انواع و اقسام بیماریها و افات میشوند.

 

در این قسمت شرایط مناسب نگهداری و المانهای مهم حفظ و نگهداری این گیاه بیان میگردد :

ابیاری بونسای نارون : بونسای نارون چینی به سبب اوت دور بودنش در صورتی که در محیط بیرونی یا محیط هایی نزدیک به شرایط بیرون نگهداری شود به اب فراوان نیاز دارد . فراوان به این معنی که نگذاریم پای ان خشک شود . علت این است که به سبب کم بودن میزان خاک موجود در گلدان در صورتی که نوبت ابیاری فراموش گردد به علت گرم بودن هوای بیرون و تحت کنترل نبودن عوامل جوی ، خیلی زود اب موجود تبخیر گردیده و سبب وارد شدن تنش بی ابی به گیاه می گردد که شاید منجر به تلف شدن ان بگردد. اگر خبلب به دنبال عدد و ارقام جهت نوبت دهی ابیاری بونسای نارون چینیه عزیزتان هستید بدانید که در تابستان اگر گیاه بیرون باشد هر روز نیاز مکرر به ابیاری دارد و در صورتی که در محیط مهار شده انرا نگهدای مینمایید میتوانیدبا توجه به میزان نور و گرمی همای محیطیتان بصورت یک روز درمیان تا دوروز در میان ابیاری نمایید.

نور بونسای نارون : باز هم تاکید میکنم نارون چینی یک گیاه اوت دور میباشد ، پس بشدت نیاز به نور دارد .سعی کنید به گیاهتان نور مناسبی هدیه بدهید و لی فراموش نکنین اگر نارونی را تهیه کردید که در نور کم پرورش یافته و به ان میزان نور اداپته شده نمیتوانید به سرعت بعد ار تهیه ان ، انرا به محیط با شدت و ساعت نور بالا ببرید. توجه داشته باشید که اینکار باعث تنش و سوختگی در نارون عزیزتان میگردد. ولی بصورت کلی میتوان انرا در فصل بهار به شرایط نوری جید و پر نور تر وفق داد.

در اینجا باید این نکته ی کلیدی را نیز بیان کنیم و ان این است که بونسای نارون چینی در شرایط پر نور و خنک شرایط خیلی بهتری نسبت به پرنور و داغ و سوزان دارد . پس اگر میخواهید که بونسای نارون عزیزتان برگهایی زیبا و سرسوز نشده داشته باشید باید انرا در شرایط گرمای سوزان تابستان به محلی خنک تر و سایه افتاب ببرید تا از تشعشع مستقیم بدور بماند اما ان میزان نور لازمه را نیز همچنان دریافت ننماید.

بونسای نارون Chinese Elmدما بونسای نارون : بونسای نارون برای رشد و نمو به دمای تقریبا بالا نیاز دارد. دمای حدود ۲۰ تا ۲۷ درجه برای رشد و برگ دهی بونسای نارون بسیار مناسب بنظر میرسد. دمای پایینتر سبب به خواب رفتن ان و دمای بالاتر نیز سبب سوختگی در برگها میگردد.

 

خاک مناسب بونسای نارون : باید از خاکهای خیلی سنگین که سبب تجمع و ایجاد ماندابی میگردد استفاده ننماییم. میتوان از ترکیب خاک باغچه +خاک برگ+کمی شن یا پرلیت استفاده نمایید . این ترکیب خاک سبب میگردد تا تخلخل مناسب و مواد غذایی خوب و همچنین عدم سقوط گیاه را فراهم اورد.

روش تکثیر بونسای نارون چینی : به دو روش استفاده از بذر  و قلمه صورت میپذیرد. که استفاده از قلمه ان بیشتر انجام میشود.

آفات و بیماریهای بونسای نارون : معمولا زمانب که این گیاه در میط داخل منزل نگهداری میگردد و شرایط نوری مناسبی برای ان فراهم نمیشود نارون دچار افت و بیماری میگردد.ازجمله این افتها شته است. مواردی هم ممکن است دچار الودگی کنه گردند.بیماری قابل ذکر در اکثر بونسای های نارون سفیدک میباشد که علت ان اسپری کردن زیاد اب روی سطح برگ نارون و همچنین در معرض تابش نور مناسب نبودن پدید می اید.

راه مبارزه با افات بونسای نارون استفاده از سم دیازینون با دوز ۱٫۵تا۳ در هزار وسمپاشی در ۲نوبت ۱۵ ال ۲۰ روزه میباشد.یادتان باشد بونسای عزیزتان را در افتاب مستقیم سمپاشی ننمایید و پس از سمپاشی انرا تا ۲روز اسپری ننمایید تا حداکثر اثربخشی را داشته باشید.بونسای نارون

تغذیه و کوددهی بونسای نارون : ما بهتر است به بونسای نارون خود به چشم یک درخت نگاه کنیم. درختی با نیازهای کلی و اساسی. استفاده از کود هایی با عناصر درشت مغذی برای نارون مناسب میباشد. کود های کامل گزینه ی خوبی برای این گیاه میباشند.استفاده از این کود باعث میگردد تا گیاه قوت خود را ازدست ندهد همچنین برگهایی سبز و شاداب داشته باشید.من خودم سالی ۳ الی ۴ مرتبه از این کود استفاده میکنم. البته فراموش نکنید که در زمستان دیگر نیازی به کود دهی نیست.من برای تامین نیازهای ریز مغذی یا میکروالمنت بونسای نارون چینی خود به ان کود مایع مناسب یا کریستالون سبز نیز میدهم. با اینکار تمام نیازهای کودی بونسای عزیزم را فراهم میاورم.

هرس بونسای نارون : بصورت کلی در تمام سال شاید بتوان دست روی گیاه برد ولی اگر نیاز به هرس شدید دارید بهتر است در انتهای زمستان و فبل از شروع بهار این کار را انجام دهید . چون گیاه در این زمان خواب است و اماده ی استارت زدن برای رشد در سال جدید است . وبا این کار جوانه هایی که ممکن است در زمستان در شرایط نامناسب و کم نور رشد کرده اند را نیز حذف نمایی تا جوانه هایی بهتر و قویتر و سالمتر جایگزین گردند.

تعویض گلدان بونسای نارون : بهتر است هر ۲الی ۳ سال یکبار اقدام به تعویض گلدان و خاک و همچنین هرس ریشه بنماییم. بهترین زمان برای اینکار زمانی است که گیاه خواب باشد تا میزان تنش وارده به ان کمترین حد باشد.

 

در صورت نیاز به تهیه بونسای زیبای  نارون چینی میتوتنید به قسمت فروشگاه سایت مراجعه نمایید.

و

(در صورت نیاز به خرید مجسمه، زیرگلدانی و اکسسوری از جمله تایمرهای ابیاری بونسای و گیاهان اپارتمانی و باغچه ، به قسمت لوازم جانبی و تزئینات مراجعه نمایید.)

20دیدگاه در “بونسای نارون Chinese Elm

  1. با سلام
    من یه یک بونسای نارون چینی دارم که برگ های قدیمی به صورت روزی ۲۰ تا ۳۰ عدد شروع به ریزش کردند و حتی برگهای تازه سبز شده سریع زرد و سیاه میشوند و می افتند.
    و وقتی از فروشنده علت رو پرسیدم بهم گفت که بایستی در هوای خنک نگهداری شود
    پس از بررسی گیاه از نزدیک شاهد وجود تارهای بلند تقریبا ۱۰ سانتیمتری بین شاخه های کوچک ان شدم
    و نمیدانم مشکل از چی هست.
    لطفا بنده را راهنمایی کنید و در صورت وجود بیماری خاص لطفا روش درمان آن را اعلام کنید
    با تشکر

    1. با سلام
      در مرحله اول لطفا تمام مطالب درج شده در معرفی و آموزش بونسای فوق را مطالعه بفرمایید و اعمال نمایید.
      ضمنا اگر چنین علایمی را مشاهده کردید حتمن اقدام به سمپاشی نمایید. سمهای دیازینون یا کلرپیرفوس رو بهتون پیشنهاد میکنیم. میزان مصرف هم با دوز درج شده توسط کارخانه سازنده روی بطری .
      نکته مهم دیگر اینکه حتمن سمپاشی را دوهفته بعد تکرار نمایید.

      1. درود بر شما
        دیروز اقدام به سمپاشی کردم
        نکته ای که هست آیا این بونسای قابل نگهداری در دمای حدودا ۳۰ درجه هست؟
        یک دنیا ممنون از وقتی که برایم گذاشتید.

  2. با سلا م خدمت کارشناس محترم
    من سه ساله که یه بنسای نارون دارم. بعلت اینکه برگ ریزی نداشت وگیاه کوچکی بود. حرص نکردم. حالا گیاه از شکل افتاده ونیاز به حرص داره. میتونم حرص. و انجام بدم زمان دا ره. خیلی اشفته وبهم ریخته شده. میترسم حرص کنم خشک بشه. امسالم خیلی رشد داشت ولی خیلی اشفته

  3. سلام، من یه بن سای نارون ۴ ماه پیش خریدم، همه چی تا چند روز پیش خوب بود، اما یهو چند روز حس کردم برگاش اون طراوت و تارگی همیشه رو نداره، یک دفعه در طول ١ روز شروع کرد به خشک شدن.
    به نظرتون میشه کمکی بهش کرد؟؟
    خیلی برام مهمه

  4. سلام
    وقت بخیر
    من به تارگی یک بونسای نارون خریدم، وقتی آوردمش خونه تمام برگاش ریخت و از اول جوانه زدو برگ درآورد، اما خوب شاخه های جدید به سرعت دارن رشد میکنن و بلند میشن، میخواستم بدونم باید شاخه های جدید رو کوتاه کنم؟؟

    1. سلام
      ریزش برگتون بعلت شوک جابجایی و شرایط نگهداری بوده.
      شما می بایست سالی چند مرحله اقدام به هرس شاخه های نابجا کنید. تا گیاه فم اصلی خود را ازدست ندهد . اگ فرم درست و استانداردی دارد همان را حفظ بفرمایید. در غیر این صورت به بخش اموزشهای سایت مراجعه بفرمایید و قسمت بونسای امپایر را مطالعه کنید.
      در ضمن از لوازم تمیز برای هرس استفاده نمایید.
      موفق باشید

  5. سلام ممنون از اشتراک گذاری شما
    در زمینه ای که کار میکنین وب سایت فوق العاده خوبی دارید
    خسته نباشید..

  6. بازتاب: Tracy Glastrong
  7. با سلام‌ و عرض ادب و احترام
    ضمن قدر دانی از زحمات شما و خسته نباشید؛
    می خواستم اگر جسارت نباشه و نظر بنده حقیر موجبات ناراحتی نویسنده متن بونسای نارون چینی نشود خواهش کنم بجای کلمات لاتین مثل اوت دور ، اداپته ، استارت ، اسپری و …
    از کلمات فارسی استفاده کنند چه اشکالی داره مثلا بجای گیاهان اوت دور بگیم گیاهان بیرون از خانه و یا گیاه فضای باز…
    امید که نظر و پیشنهاد حقیر حمل بر جسارت ونقد محسوب نشود
    مجددا ضمن قدر دادنی از یکایک شما بزرگواران آفریدگار پناهتان
    مانا و شاد باشید ؛ فرید نسیم.

    1. با سلام
      تشکر و قدر دانی مارا بابت نقد زیبا و بجا و متینانه خود ، پذیرا باشید.
      بعلت اینکه تمامی مطالب ارایه شده در این سایت از منابع (رفرنسهای) معتبر کتابهای درسی ، آموزشی و علمی و همچنین سایتهای بروز دنیا جمع آوری می شوند و با ترکیب با تجربه های شخصی تیم مهندسی ما ارایه میشوند به ناچار از واژه هایی که در این مباحث علمی بصورت روال در بین کارشناسان امر استفاده میگردد در این سایت نیز منتقل میشود.
      البته واژه ها لاتین نیستند و اکثرا انگلیسی میباشند . ولی فرمایش شما بسیار متین و سعی به کمتر بکار گیری از این واژه ها میشود.

      با تشکر از الطاف شما
      *تیم مهندسی بونسای ایران*

  8. عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
    یدونه نارون خشک کردم قبلا
    حالا دلیشو فهمیدم چرا
    چنتا گلفروشی و باغ گل بردم.هرکی یه چیز بهم میگفت

  9. سلام. واقعا تشکر میکنم از مطلب کاملتون.جواب خیلی از سوالاتمو اینجا پیدا گردم.
    راستشو بخاین من چنتا بونسای دارم که یکیشون بونسای نارونه.خیلیم دوسش دارم ولی چند وقته دچار ریزش برگ شده. طوریکه از قسمتای پایینی لخت شده و فقط سره شاخه ها برگ داره.هروقت تکونش میدم خیلی ازش برگ میریزه. ممنون میشم منو راهنمایی کنین.خیلی نگران نارونم هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *