بونسای فیکوس FICUS RETUSA

بونسای فیکوس FICUS RETUSA

نام انگلیسی :     FICUS MICROCARPA – CHINESE BANYAN

نام علمی :  FICUS RETUSA

تیره : MORACEAE

 

امروز در نظر داریم یکی از پر فروشهای بونسای در ایران را بشما معرفی کنیم. بونسای فیکوس . فیکوس گیاهی گرم سیری از خانواده ی موراسه یا توت میباشد . گیاهی با اصالت شرقی. همانطور که از مبدا این گیاه میتوان فهمید این گیاه اب و هوای گرم را دوست دارد . مقاومت بالای این گیاه انرا مستعد تربیت برای فرم بونسای می نماید. کلا دارای فرم و ظاهر دوست داشتنی میباشد .شاید به همین دلیل است که فروش خوبی در اکثر کشور ها دارا بوده است .

بونسای فیکوس FICUS RETUSAاین گیاه دارای انواع واقسام مختلفی میباشد که هر کدام به نحوی در منطقه خاصی گسترانیده شده اند و خود را با محیط ان منطقه آداپته نموده اند . ولی اگر بخواهیم یک فامیل نزدیک ومعروف انرا در نزد ما ایرانیها معرفی نماییم میشود به انجیر معابد اشاره کرد .کسانی که به جزیره ی زیبای کیش سفر کرده اند درختانی تنومند و زیبا با شاخه های و نگهدارنده های عجیب و غریبی مواجه شده اند که بسیار برایشان چشم نواز بوده است.

بونسای فیکوس FICUS RETUSA

تنه لکه لکه ، ریشه های نگهدارنده ، برگهای زیبا از خصوصیات این گیاه دوست داشتنی میباشد .

در ادامه مطلب به نکات مهمی در خصوص نگهداری از این بونسای عزیز اشاره خواهیم نمود .

 

آبیاری بونسای فیکوس : به عنوان عدد و رقم میتوان بیان کرد که هفته ایی ۲ بار آبیاری برای بونسای فیکوس  مناسب باشد . واین مقدار برای فصل رشد و گرم در نظر گفته میشود و میبایست برای فصل خواب گیاه به نهایتا هفته ایی یک بار بسنده کرد .اما طبق قاعده ی کلی ما که در اکثر مطالب سایت به ان برمیخورید بهتر است کمی خاک را کنار بزنید اگر خاک دارای رطبت کمی بود اقدام به ابیاری بنمایید. علت این ترفند متفاوت بودن شرایط نگهداری هر منزل با منزل دیگر میباشد. بدین معنی که جاهای پرنور حتمن زودتر خاکشان رطوبت خود را از دست می دهند و جاهای کم نور دیرتر. پس شرایط هر جا با جای دیگر متفاوت میباشد .

*** این رو هم بیاد بسپارید که بهتره در زمان آبیاری بونسای آب بر روی تنه نریزید تا دچار بیماری های قارچی و پوسیدگی نگردد.

***نکته مهم دیگر در خصوص ابیاری بونسای این است که حتمن از اب ۲۴ ساعت مانده جهت ابیاری استفاده نمایید تا کلر ان از بین رفته باشد . ضمنا از اب معدنی نیز جهت ابیاری استفاده ننمایید .

 

نور بونسای فیکوس : اگر بدنبال گیاهی سرحال و با برگهایی محکم و زیبا هستیم حتمن دنبال جایی از منزل بگردید که نور غیر مستقیم زیادی داشته باشد . باز هم بیان میکنیم نور رد شده از شیشه بهترین نور و همان نور غیر مستقیم است . پس دنبال ته سالن یا اتاقتان نروید که فقط روشن است. بلکه دنبال جایی باشید که نور دارد.شاید بهترین محل برای گیاهان اپارتمانی نزدیک پنجره میباشد .

***سعی کنید بونسای فیکوس خود را حتی کنار پنجره هم چند روز یکبار بچرخانید تا تمام نقاط ان بصورت مساوی از نور بحره مند گردند و رشد خوبی داشته باشند . ولی یادتان باشد معمولا جابجایی از محلی به محل دیگر باعث ریزش برگ می گردد .

اگر بونسای فیکوس خود را بدور از نور قرار دهید کم کم دچار ریزش برگ ، زرد شدن برگ و کوچک شدن سایز برگهای جدید میشوید و البته ۱۰۰درصد مستعد آفت و بیماری !!!

 

دما بونسای فیکوس : در توضیحات بالا بیان شد که این گیاه اصالت گرمسیری دارد پس میتوان نتیجه گرفت از سرما گریزان است .بهترین دما برای نگهداری و رشد خوب بونسای فیکوس  دمای منزل است . دمای حدود ۲۲ تا ۲۷ درجه برای بونسای فیکوس بسیار مناسب است .در دماهای پایینتر و بالاتر گیاه به خواب میرود و از روند رشد آن کاسته می گردد و کم کم به نقطه ی آسیب میرسد .

خاک مناسب بونسای فیکوس : بونسای فیکوس خاک به زهکش خوب را دوست دارد ومانداب به ان اسیب میرساند . میتوان ترکیبی از خاک باغچه ، خاک برگ ، پرلیت و… را برایش در نظر گرفت و یا کوکوپیت و پرلیت . در کل مراقب زهکش باشید و خاکی انتخاب کنید که دارای خلل و فرج مناسب و مواد مغذی باشد .

بونسای فیکوس FICUS RETUSA

 

روش تکثیر بونسای فیکوس : تکثیر اقتصادی ان بروش قلمه میباشد . (قلمه ساقه ی نیمه خشبی )

 

آفات و بیماریها بونسای فیکوس : شته ، شپشک ،شپشک آردآلود ،کنه و بیماریهای قارچی

 

تغذیه و کود دهی بونسای فیکوس : برای تغذیه بونسای فیکوس میتوان هر ۱۵ تا ۳۰ روز یکبار با استفاده ار کودهای مایع کامل یا کریستالون سبز اقدام به کوددهی کرد. فقط یادتان باشد از ابتدای فصل سرما تا بهار کوددهی را قطع نمایید .

 

هرس بونسای فیکوس : در اکثر فصول سال میتوان هرس های فرم دهی را انجام داد و فرم بونسایی آن را حفظ نمایید و در صورت نیاز به هرس کلی بهتر است در زمان خواب گیاه اقدام به اینکار نمود .

 

تعویض گلدان بونسای فیکوس :

بهترین زمان برای تعویض خاک وگلدان بونسای فیکوس زمستان و موقع خواب بونسای میباشد تا آسیب به حداقل رسانیده شود .

 

بونسای فیکوس FICUS RETUSA

پاسخ به سوالات رایج و سوالات ارسالی :

*برگها سبز میریزند و لکه های قهوه ایی دارند = بهیچ عنوان آب روی برگها و تنه اسپری ننمایید . باور غلط رایجی است. (غبار پاشی صحیح است)

*برگهای پایینی میریزند ولی گیاه رشد دارد = ابیاری زیاد و نور کم

*تنه در حال پوک شدن است = ابیاری زیاد و ایجاد پوسیدگی قارچی

*برگها ریز و نحیف شده اند = نور کم است

*خاکش پشه دارد = به قسمت اموزشها مراجعه بفرمایید .

 

 

 

 

6دیدگاه در “بونسای فیکوس FICUS RETUSA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *