بونسای جینسینگ ginseng bonsai

بونسای جینسینگ ginseng bonsai

نام انگلیسی : Ficus Bonsai tree Ginseng

نام علمی : FICUS MICROCARPA

تیره :   MORACEAE

 

پر فروش ترین در ایران !!!

دقیقا ! شاید یه جرات بتوان گفت پرفروش ترین در ایران بونسای جنسینگ یا فیکوس جنسینگ است .

اما ایا این واقعا یک بونسای است !

امروز میخواهیم کمی راجب این گیاه دوست داشتنی صحبت کنیم ، البته شاید حرفه ایهای بونسای از کلمه دوست داشتنی خیلی خوششان نیاید .

بونسای جینسینگ چیست ؟بونسای جینسینگ ginseng bonsai

پایه این بونسای فیکوس میکرو کارپایا است  و پیوندک فیکوس رتوزا بر روی آن پیوند شده است. جینسینگ یک گیاه ریشه دار در فرهنگ و طب شرق بشمار می اید. گیاه جینسیگ از جمله گیاهان دارویی شرقی است که به سبب نوع رشد ریشه و ساقه ی ان مورد توجه گیاه دوستان قرار گرفته است. اگر به تصویر این گیاه دقت کنین متوجه میشوید که فرم عجیبی دارد و انگار یک درخت چندین ساله است و سنی ازش گذشته !

البته باید به ابن نکته نیز اشاره نمود که فیکوس میکروکاپرا گونه ای از فیکوس در خانواده موراسه است و غده ی ان شباهت بسیار زیادی به جنسینگ دارد و بخاطر همین به ان بونسای جینسینگ نیز گفته میشود.

پس این شبه بونسای (ما خیلی اعتقادی به بونسای نامیدن ان نداریم) حاصل پیوند فیکوس میکرو کارپایا با فیکوس رزوتا میباشد . امار و ارقام خریداران این گیاه نشان میدهد که بونسای جنسینگ دارای تلفات زیادی در بین طرفداران خود میباشد . ما خیلی به این موضوع اشاره نخواهیم کرد !! ولی به بررسی این پرفروش بی وفا میپردازیم .

این گیاه دارای مبدا شرقی بوده و برای مطالعه مطالب بیشتر در خصوص بونسای جینسینگ به  مطلب بونسای فیکوس مراجعه بفرمایید .

بونسای جینسینگ ginseng bonsai

 

آبیاری بونسای جینسینگ : به عنوان عدد و رقم میتوان بیان کرد که هفته ایی ۲ بار آبیاری برای بونسای جنسینگ مناسب باشد . واین مقدار برای فصل رشد و گرم در نظر گفته میشود و میبایست برای فصل خواب گیاه به نهایتا هفته ایی یکبار بسنده کرد .اما طبق قاعده ی کلی ما که در اکثر مطالب سایت به ان برمیخورید بهتر است کمی خاک را کنار بزنید اگر خاک دارای رطبت کمی بود اقدام به ابیاری بنمایید. علت این ترفند متفاوت بودن شرایط نگهداری هر منزل با منزل دیگر میباشد. بدین معنی که جاهای پرنور حتمن زودتر خاکشان رطوبت خود را از دست می دهند و جاهای کم نو دیرتر. پس شرایط هر جا با جای دیگر متفاوت میباشد .

*** این رو هم بیاد بسپارید که بهتره در زمان آبیاری بونسای جنسینگ آب بر روی تنه نریزید تا دچار بیماری های قارچی و پوسیدگی نگردد.

***نکته مهم دیگر در خصوص ابیاری بونسای این است که حتمن از اب ۲۴ ساعت مانده جهت ابیاری استفاده نمایید تا کلر ان از بین رفته باشد . ضمنا از اب معدنی نیز جهت ابیاری استفاده ننمایید .

 

نور بونسای جینسینگ : اگر بدنبال گیاهی سرحال و با برگهایی محکم و زیبا هستیم حتمن دنبال جایی از منزل بگردید که نور غیر مستقیم زیادی داشته باشد . باز هم بیان میکنیم نور رد شده از شیشه بهترین نور و همان نور غیر مستقیم است . پس دنبال ته سالن یا اتاقتان نروید که فقط روشن است. بلکه دنبال جایی باشید که نور دارد.شاید بهترین محل برای گیاهان اپارتمانی نزدیک پنجره میباشد .(نه چسبیده به شیشه آن) و **دایم گلدانتان را بچرخانید تا یکنواخت نور بخورد .

***سعی کنید بونسای جنسینگ خود را حتی کنار پنجره هم چند روز یکبار بچرخانید تا تمام نقاط ان بصورت مساوی از نور بهره مند گردند و رشد خوبی داشته باشند . ولی یادتان باشد معمولا جابجایی از محلی به محل دیگر باعث ریزش برگ می گردد .

اگر بونسای جنسینگ خود را بدور از نور قرار دهید کم کم دچار ریزش برگ ، زرد شدن برگ و کوچک شدن سایز برگهای جدید میشوید و البته ۱۰۰درصد مستعد آفت و بیماری !!!

بونسای جینسینگ ginseng bonsai

دما بونسای جینسینگ : در توضیحات بالا بیان شد که این گیاه اصالت گرمسیری دارد پس میتوان نتیجه گرفت از سرما گریزان است .بهترین دما برای نگهداری و رشد خوب بونسای جنسینگ دمای منزل است . دمای حدود ۲۲ تا ۲۷ درجه برای بونسای جنسینگ بسیار مناسب است .در دماهای پایینتر و بالاتر گیاه به خواب میرود و از روند رشد آن کاسته می گردد و کم کم به نقطه ی آسیب میرسد .

 

خاک مناسب بونسای جینسینگ : بونسای جنسینگ خاک به زهکش خوب را دوست دارد ومانداب به ان اسیب میرساند . میتوان از ترکیب تورب و پرلیت یا کوکوپیت و پرلیت استفاده کرد . یا هر خاک با زهکش خوب و مغذی .

 

روش تکثیر بونسای جینسینگ : زدن پیوند فیکوس بر روی جینسینگ

 

آفات و بیماریها بونسای جینسینگ : شته ، شپشک ،شپشک آردآلود ،کنه و بیماریهای قارچی

 

هرس بونسای جینسینگ : در اکثر فصول سال میتوان هرس های فرم دهی را انجام داد و فرم بونسایی آن را حفظ نمایید و در صورت نیاز به هرس کلی بهتر است در زمان خواب گیاه اقدام به اینکار نمود .

***چون بونسای جینسینگ بصورت پیوندی میباشد ، مراقب باشید نرک های ان رشد نکرده و جایگزین پیوند نگردند .

 

کود دهی بونسای : در فصلهایی بجز پاییز و زمستان میتوانید اقدام به کود دهی نمایید . کودهای مایع و کود کریستالون سبز گزینه های مناسبی هستند چون مقادیر مناسبی از ریز مغذی ها و درشت مغذی هارا در بر دارند . برای کود دهی بونسای میباسیت کود مورد نظر را با اب ابیاری (که اب ۲۴ ساعت مانده است=جهت از بین رفتن کلر) حل کرد و دورتا دور گیاه اقدام به ابیاری نمایید . زمانی احساس کردید خورشی دیگر انرژی لازم را ندارد و سرما شدید شده است کود دهی را قطع نمایید و در ابتدای بهار دوباره اقدام نمایید .

استفده از کود هیومیک اسید گوگرددار نیز بسیار مناسب است .هیومیک اسید باعث اصلاح بافت خاک و ازاد سازی کودهای تجمع یافته ی قبلی در خاک میگردد و خود راهی برای مقابله با شوری ایجاد شده در اثر استفاده از کود های دیگر است. شاید به جرات بتوان گفت که هیومیک اسید گوگرددار یکی از بی ضررترین کودهای تقویتی بشمار میرود .(لینک آموزش هیومیک اسید ) و (لینک خرید هیومیک اسید)

 

تعویض گلدان بونسای جنسینگ : بهترین زمان برای تعویض خاک وگلدان بونسای جنسینگ زمستان و موقع خواب بونسای میباشد تا آسیب به حداقل رسانیده شود .

 

بونسای جینسینگ ginseng bonsai

 

پاسخ به سوالات رایج و سوالات ارسالی :

*برگها سبز میریزند و لکه های قهوه ایی دارند = بهیچ عنوان آب روی برگها و تنه اسپری ننمایید . باور غلط رایجی است. (غبار پاشی صحیح است)

*برگهای پایینی میریزند ولی گیاه رشد دارد = ابیاری زیاد و نور کم

*تنه در حال پوک شدن است = ابیاری زیاد و ایجاد پوسیدگی قارچی

*برگها ریز و نحیف شده اند = نور کم است

*خاکش پشه دارد = به قسمت اموزشها مراجعه بفرمایید .

 

 

 

 

27دیدگاه در “بونسای جینسینگ ginseng bonsai

  1. ممنون از راهنمایتون در مورد کود… دو روزیه حشراتی شبیه به مگس ریز بر روی برگها و جانورهای ریزتر از مورچه درون خاک بونسای فیکوس مشاهده کردم. اینها چقدر برای گیاه ضرر دارن و باید چه کرد؟

  2. سلام. برای کود بونسای فیکوس آیا ترکیب تفاله قهوه تفاله چای و پوست خرد شده تخم مرغ گزینه ی مناسبی است؟
    ممنون

  3. با سلام بنده یک بونسای دارم در اوایل لکه های سیاه رنگ دیده میشد روی برگها که با اسپری ضد قارچ این برگها ریختن و الان اکثر برگها سبز هستن منتهی بعد از مدتی دوباره لکه های سفید رنگ پشت برگها ظاهر شد که با سم دیازینون هفته ای یکبار اسپری کردم الان کمتر شدن منتهی ریزش برگها زیاد شده و احساس میکنم تنه درخت در خاک سفت نیست روی قسمت چوبی هم هیچ علامتی از آفات نیست به نظرتون ریشه دچار قارچ شده ؟راه درمانش به چه شکله و اینکه سم بنومیل مناسبه برای درمان؟ ممنون

    1. سلام
      در توضیحات ارسالیتون کاملا مشهود است که روش نگهداری شما اشتباه است.
      لطفا در مورد سمپاشی پستهاس اموزشی سمت راست سایت و در مورد روش نگهداری و باید ها و نباید های نگهداری بونسایتان از سمت چپ سایت مطالعات لازم را بفرمایید.

  4. سلام من یک بونسای خریداری کردم که بعد از حدود دو هفته ابتدا روزی دو یا سه برگ سبز ریزش میکرد ولی الان روزی هشت الی ده تا برگ ریزش میکنه و برگها همه سبز میباشند و لکه های قهوهای روی آنها میباشد چند مرتبه هم وکوزیم سید پلاس بهش اسپری کردم اما هیچ فایده ای نداشت ،لطفا راهنمایی بفرمایید اگر به این صورت پیش برود تا دو سه روز آینده برگی نخواهد ماند
    تشکر فراوان

    1. سلام
      ۱٫ روش کارتون رو طبق اموزش فوق تنظییم نمایید.
      ۲٫روی برگها اب اسپری نکنین-جای پرنورقرارش دهید-اب۲۴ساعت مانده بدهیدش-حتمن پای گیاه خشک شود سپس اقدام به ابیاری نمایید.
      ***اگرنگهداریها طبق اموزشهای سایت صورت پذیرد احتمال اسیب حداقل است. ما بارها بارها در سایت و چنل تلگرام و اینستاگرام بر این موضوع تاکید کرده ایم.

  5. به نظرتون میشه دوتا گیاه که از یک خانواده نیستن به هم پیوند زد؟ فیکوس از تیره موراسه و جینسینگ از تیره آرالیاسه هست، چجور میشه اینارو بهم پیوند زد؟

  6. سلام من نزدیک ب یک ماهی هست ک بنسای خریدم اوایل ش چند برگش زرد شد ریخت ب مرور خوب شد الان هم چند برگ داده رشد کرد اما از اول رو برگاش دانه سفید رنگ بود الان هم جدیدن رو چند برگش دانه سیاه رنگ بزرگ دیده میشود ک اینکار داره خراب میش چیکار کنم بدتر نش؟البته هروز رو برگاش آب اسپری میکنم به توصیه فروشنده ک خودش با اب پاس بزرگ روش آب می‌ریخت

    1. ُسلام
      اگر به قسمتهای اموزش و معرفی بونسای ، سایت بونسای ایران مراجعه بفرمایید در اکثر انها به این موضوع شده است که اسپری کردن کار اشتبهای است که متاسفانه رواج داده اند.
      ایجاد بیماری قارچی و ریزش برگ از حداقل علایم اینکار میباشد

  7. سلام
    من یه بن ساى خریدم از وقتى که اوردمش خونه،دیگه سرحال نیست،برگاش رنگ پریده شده و یه چیزایى مثل کپک که سیاه رنگه روى برگا محل پیوندشه.،نزدیک به دوهفته هم دوروزى ی بار غبار پاشى شده بود اما الان ده روزه که اسپرى نکردم،چیکار کنم که سرحال بشه؟
    ممنونم از راهنماییتون

  8. با سلام و خسته نباشید من به تازگی یک بونسای خریدم که به گفته فروشنده هر روز به برگهاش اب اسپری میکردم و هر هفته دوبار بهش اب میدادم رشد خوبی داشت تا اینکه هفته پیش کم کم برگهاش ریخت و بعضی برگهاش سیاه شد وبعضی هاشون هم لکه های سوختگی مانند پیدا کرد با کمی تحقیق فهمیدم زیادی اب اسپری کردم و اینها قارچ هستن الان سم مانکوز ب خریدم ولی نحوه استفادشو و اینکه چقدر استفاده کنم رو نمیدونم و اینکه ایا استفاده کنم یا نه ، چون از وقتی اب اسپری نمیکنم برگ ریزی داره ولی کم شده رشدش هم متوقف شده

    1. با سلام
      ما در تمام مطالب سایت به این نکته اشاره نموده اییم که اسپری کردن اب روی بونسای کار اشتباهی است که متاسفانه همه نیز انرا سفارش میکنند.
      چند نکته
      *بهیچ عنوان اب اسپری نکنید
      *ابیاری فقط زمانیکه پای گیاه خشک شد صورت پذیرد
      *از اب ۲۴ ساعت مانده استفاده نمایید
      *نور خیلی خوب پشت پنجره برایش تامین نمایید
      *از کود هیومیک اسید گوگرددار برای تقویتش استفاده کنید
      *اگر سم کاپتان تهیه میکردید مناسب بود . ولی مانکوزبتان را با نسبتی که رویش نوشته شده با اب حل کنید و اسپری نمایید (اگر ننوشته بود ۱٫۵ تا ۲ در هزار) و حتمن ۱۵ روز بعد تکرار نمایید.
      موفق باشید
      تیم مهندسی بونسای ایران

    1. با سلام
      بهترین گزینه لامپهای فلور سنت و لامپهای ال ایی دی هستند. که دارای باز دهی بالا میباشند و حرارت کمتری ایجاد میکنند. همانطور که در مطالب درج شده در سایت نیز موجود است بهتر است لامپ را در فاصله ی حدود ۳۰ سانتیمتری قرار دهید.
      ۲نکته کلیدی را توجه فرمایید.
      ۱٫تایم بالایی برای نور دهی مصنوعی در نظر بگیرید تا انرژی لازم تامین گردد.
      ۲٫در ابیاری گیاهی که با نور مصنوعی رشد میکند بشدت دقت فرمایید.که دچار رشد بیماری های قارچی در محیط گلدان نگردید.
      موفق باشید

  9. سلام و خسته نباشید
    آیا میشود از ادنیوم روی جینسینگ یا برعکس پیوند زد؟
    بونسای مقبولی میشود؟
    ممنون

  10. سلام من این گیاهو یه هفته پیش خریدم
    خونمون جای نورگیر زیاد نداره اما روشنه.
    کلا یکبارم آب دادم چون نیاز نداشت.برگاشم غبارپاشی کردم.
    ولی الان دیدم لکه های سیاه رنگ روی برگها افتاده
    علتش چیهه؟؟:(

    1. سلام
      در زمانی که افتاب پشت پنجره ی مناسب ندارید حتمن چند اقدام باید انجام دهید
      ۱-ابیاری را با حد اقل برسانید . یعنی فقط زمانیکه خاک پای گیاه خشک شد اقدام به ابیاری نمایید.
      ۲-غبار پاشی و اسپری ننمایید. چون این کار باعث افزایش بیماریهای قارچی میگردد.
      لکه های سیاه و قهوه ایی و ریختن برگهای جوان از علل بیماری های قارچی میباشد .
      ۳- دنبال مکان پرنورتری برای بونسای خود بگردید و در صورت نداشتن افتاب پشت پنجره دنبال نور مصنوعی خوب باشید. استفاده از چند ال ایی دی پر نور در ارتفاع ۳۰ سانتیمتری میتواند مفید واقع شود .
      *** زمانی که گیاهی را تهیه میکنید چون در شرایط نوری خوب رشد کرده اند پس از جابجایی و انتقال به محل جدید و متاسفانه کم نورتان منتظر ریزش های شدید برگ باشید . چون شما نور مناسب را تا مین نکرده ایید .
      پس بدنبال تامین این عامل مهم باشید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *