بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

بونسای امپایرbonsai empire.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

سلام به همراهان عزیز سایت بونسای ایران . پیامها و ایمیلهای فراوانی مبنی بر اینکه چگونه یک بونسای تربیت کنیم ، چگونه بونسای خود را هرس نماییم ، انواع فرمهای بونسای و …. همه و همه در رابطه با شکل های ظاهری بونسای بوده اند که ما را مجاب کرد تا آموزش بونسای امپایر یا بونسای دیاگرام را بصورت تصویری برای شما درج نماییم.

اصولا برای ساخت و انجام هرکاری متدی وجود دارد که شامل متدهای اماتوری و پیشرفته اند و همچنین متد اصلی که بیانگر ریشه و بنیه کار است .

ما در اینجا حدودا به ۱۵ فرم زیبا و اصیل بونسای اشاره خواهیم کرد و با تصویر نشان میدهیم. بدین وسیله هم میتوانید در ایجاد و تربیت و هم در هرس و فرم دهی بونسای هایی که رشد کرده اند از آن کمک بگیرید .

** در صورتیکه فرمهای خریداری شده شما خارج از این چارچوب تصاویر زیر باشد میتوانید توالی الگوها را مد نظر بگیرید و به فرم دلخواه خود برسانید . **

 

درس شماره ۱ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

آپرایت فورمال / صاف و ساده / ساده

همانطور که در تصویر فوق مشخص است تنه اصلی در این روش تربیتی بونسای کاملا صاف بوده و دستک های بصورت لایه لایه و دست دست هرس میشوند و اندازه دستکهای جانبی و شاخه ها هر چه رو به بالا برویم کمتر می شود . تقریبا فرم نهایی حالت کله قندی دارد و قسمت انتهایی عرض خیلی کتری نسبت به قسمتهای پایینی دارد .

 


 

درس شماره ۲ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

اینفورمال آپرایت / ناصاف به سمت بالا /تنه اصلی ناصاف

تفاوت این روش تربیتی و فرم دهی در تنه اصلی است . تنه اصلی که حکم ساختار و چارچوب اصلی و نگهدارنده ی باقی اجزاست در این نوع تربیت صاف در نظر گرفته نمیشود و چند انحنا در ان ایجاد میگردد.گویا این انحنا ها بما گذر زمان در مشکلات فراوان را یاد اور میگردد .

 


 

درس شماره ۳ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

ساختار اسلنتینگ / کج / اوریب

روشی که طی ان باید گیاه را طوری تربیت کنید تا تنه اصلی به یک سو اوریب شود و به سمت بالا اوریب برود.
در روش اسلنتینگ تنه را که اوریب تربیت کردید سوار بر شیب دستک ها را جدا جدا پیرایش نمایید . و تلاش کنید تا انتهای کار کله قندی تربیت گردد و تفاوت پهنه ی پایینی با پهنه ی بالایی کامل احساس گردد .

 


 

درس شماره ۴ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

ساختار تووین ترانک / تنه دوقلو

ساختار این روش و نوع تربیت بر پایه ایجاد تنه دوتایی استوار است . میتوان یک تنه را بعنوان تنه اصلی بونسای در نظر گرفت و تنه دوم در کنار ان بصورت اوریب به سمت بالا کشیده شود . ترکیب این دو با هم حس قدرت و عظمت را خوب القا می نماید .
در ادامه کار طبق اکثر فرمها سوار بر شیب دستک ها را جدا جدا پیرایش نمایید .

 


 

درس شماره ۵ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

مالتیپل ترانک /چند تنه ایی/ تنه چند گانه

دراین روش تربیت و ایجاد ساختار برای بونسای میبایست از تنه اصلی چند انشعاب رو به بالا هدایت کرد و رشد داد. توجه داشته باشید که حتمن انشعابات باید حتمن از یک منبع باشند و نباید چند بوته ی جدا جدا باشند . با قیچی و لوازم هرستان اقدام به فرم دهی دستک ها نمایید و تلاش کنید که تنه قابل رویت باشد. نه اینکه در میان شاخ و برگ و پهنه ی دستک ها ناپدید شود .


 

درس شماره ۶ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

فارست/ جانگل/جنگل

این روش تربیت و ایجاد ساختار برای بونسای بیشتر به بونسای جانگل معردف است . همانطور که از اسمش پیداست مجموعه تربیت شده شباهت زیادی به جنگل دارد و از ساختار جنگل الگوبرداری میشود .معمولا از تعداد عددی فرد استفاده میشود .شیب بندی را باید رعایت کنید و حس اینکه این جنگل پدر و پدر بزرگی برای خود دارد را القا نمایید . یعنی اینکه از میانه های کار شاخه های بلندی تربیت نمایید. و حرکت رو به پایین انگار که بچه هایش کنارش هستند . با قیچی و لوازم هرستان اقدام به فرم دهی دستکها نمایید و تلاش کنید که تنه قابل رویت باشد. نه اینکه در میان شاخ و برگ و پهنه ی دستکها ناپدید شود .


 

درس  شماره ۷ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

رافت / قایق

فرم تربیتی قایقی یا جنگل قایقی بسیار زیباست و تربیت ان نیز بسیار سخت می باشد .
از لحاظ اموزش کاملا توضیحات ان همانند جانگل است(در پست قبل ذکر شده) با این تفاوت مهم و اساسی و البته سخت که تنه ی اصلی بصورت خوابیده کف جنگل است . انگونه که درختی سقوط کرده و همچنان خود را زنده و پایدار نگه داشته و شروع به رشد مجدد نموده و بچه های خود را حالا رو به بالا دوباره متولد کرده است❤️???❤️
برای توضیحات نحوه ی هرس و فرم دهی قسمتهای بالایی پست پیشین را مطالعه بفر مایید.

 


 

درس شماره ۸ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

جارو / جارویی

“سبک جارو ” برای درختان بافتی  گسترده  و  زیبا مناسب است.  تنه “مستقیم و راست” است و به بالای درخت ادامه نمی یابد ؛  آن را در تمام جهات  و در حدود ۱/۳ از ارتفاع درخت شاخه شاخه میکینم . که تصویر فوق گویا و واضح میباشد .  شاخه ها و برگ ها یک “تاج توپ شکل دار ” را تشکیل می دهند که در ماه های زمستان نیز یک چشم انداز خیره کننده است.
میتوانید با سیم کشی و مفتول طی مدتی تربیت شاخه ها را طوری تنظیم نمایید تا شکل یک جارو یا جاروی وارونه را بخود بگیرد .

 


 

درس شماره ۹ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

نیمه آبشار / نیمه آبشار گونه / آبشار ملایم

یکی از اروشهای هرس و فرم دهی محبوب برای کسانی که بر روی خوانواده های ژونی پروس یا کلا گیاهانی که فرمهای رونده دارند ، می باشد. در این روش میل و سعی تربیتی بر آن است که گیاه بصورت آویز در اید . حتی بصورتی که تا قسمتهای پایینی گلدان و حتی از زیرین ترین سطح ان هم پایینتر اورده شود . طبیعی است زمانی که بونسای خود را به روش ابشار ملایم تربیت کردید باید از گلدان مخصوص و پایه استفاده نمایید . علت هم این است که انتهای شاخه تربیتی شما رو به زمین و پایینتر از سطح باید کشیده شود .

تربیت به روش سمی کسکید بسیار زیبا و خاص است و حس مواج بودن و زنده بودن را بخوبی القا  می نماید . همانند ابساری که موج موج در حال ریزش اب به سمت پایین میباشد . پس از نکات این فرم هرس و شکل دهی بونسای به این روش ، ایجاد دسته جات و توده های برگی و در حقیقت سبزینگی میباشد که القا کننده جریان اب است.

 


 

درس شماره ۱۰ :

بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای هرس ابشاری بونسای cascade bonsai

فرم آبشاری / آبشار گونه

فرم و روش تربیتی بسیار زیبا و باز هم مخصوص علاقه مندان به خوانواده ژونی پروس . خوانواده گیاهان رونده و خزنده. گیاهانی که میل به اویز شدن دارند . پس علاقه مندان به تربیت بونسای از این ذات بیشترین بهره را برای تربیت بونسای خود می برند.  همانطور که در تصویر ملاحظه اصول تربیتی کسکید یا ابشاری یا ابشار گونه کاملا شبیه یک ابشار است . شما می توانید برای بهتر خیز برداشتن و خمش گیاهتان ، نوک انرا با طناب یا ریسمانی به سمت پایین بپشید و ببندید و یا وزنه ایی به ان اویزان کنید . بمرور زمان در گیاه خمش بیشتر و بیشتری ایجاد می گردد و شما در این زمان (البته طولانی ) شروع به تربیت و هرس فرمهای موجی شکل سبزینگی ان میکنید که به مرور زمان به فرم دلخواهتان نزدیک میگردید.

 


 

ادامه دارد …

 

8دیدگاه در “بونسای امپایر.هرس بونسای.فرم دهی بونسای

  1. ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید
    برایتان موفقیت روز افزون از پروردگار یکتا آرزومندم!

  2. تشکر و قدردانی از اشتراک گذاری های جذاب و عالیتون
    به امید موفقیت های بیشتر

  3. سلام و احترام خدمت مدیر وبسایت
    بنده از مطالب سایت شما لذت بردم و استفاده کردم تبریک میگم سایت خوبی طراحی کردید خواستم از زحماتتون تشکر کنم، باز هم مطالب وبسایت شمارو پیگیری و استفاده خواهم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *