بن سای جید

بن سای جید

 

نام انگلیسی : Jade Bonsaiبن سای جید

نام علمی : Portulacaria Afra

تیره : خرفه ئیان

راسته : میخک سانان

بن سای جید به خاک زهکشی شده نیاز دارد. کود مناسب برای این گیاه نیز کودی متعادل است. بن سای جید نیاز به نور کامل آفتاب دارد و نباید در سایه قرار گیرد. دمای مناسب برای آن دور بودن از محیط سرد است و حداقل دما باید ۴۰ درجه فارنهایت باشد. جید یک گیاه گرمسیری است و آب و هوای گرم و مرطوب را دوست دارد. این گیاه را به صورت منظم آبیاری کنید و زمان آبیاری خاک باید کمی خشک باشد. خشک بودن خاک به تقویت و رشد ریشه ها کمک می کند. اگر این گیاه را داخل خانه یا در فضای باز نگهداری می کنید، مراقب باشید به آن نور کافی برسد. قلمه گیری از بن نسای جید بسیار ساده است، به این صورت که قسمتی از ساقه یا یک برگ را حدودا به مدت دو هفته در آب قرار می دهید تا ریشه بزند.

بن سای جیداگر بن سای جید را در فضای باز نگهداری می کنید، باید نسبت به بیماری و آفت زدن گیاه بیشتر مراقب باشید، چرا که احتمال شته زدن آن در محیط های بیرون افزایش پیدا می کند. همچنین ممکن است مبتلا به خشکی ریشه شود. بن سای جید نیاز به تعویض سالانه ی گلدان ندارد و می توانید این کار را دو سال یکبار در بهار انجام دهید.

آبیاری بونسای کراسولا (خرفه)

شاید به غلط کسانی که فکر می کنند این گیاه کاکتوس می باشد احساس می کنند که نیاز آبیاری این گیاه مانند کاکتوس ها بسیار کم است. ولی باید دانست که این گیاه اولا کاکتوس نبوده، بعد اینکه نیاز آبیاری آن همانند اکثر گیاهان آپارتمانی است. باز هم باید گفت بطور کل زمانیکه رطوبت خاک پای گیاه کم شد، نیاز به آبیاری دارد. شاید اگر به دنبال اعداد و ارقام باشید گزینه ی دو بار در هفته شما را راضی نگه دارد.

دمای مطلوب بونسای کراسولا (خرفه)

همانند بیشتر گیاهان آپارتمانی دمای داخل منزل بهترین دما برای زندگی این گیاه می باشد. می توان به طیف بین ۱۲ تا ۲۷ اشاره کرد.

نور بونسای کراسولا (خرفه)

جالب است بدانید گیاه خرفه نسبت به تغییر نور واکنش های شدیدی از خود نشان می دهد. اکثر کسانی که این گیاه را تهیه کرده اند، گلایه ای از ریزش ناگهانی برگ های آن دارند. یکی از دلایل آن می تواند تغییر در میزان نور باشد. سعی کنید گیاه خود را کنار پنجره جاییکه چند ساعت نور پشت شیشه خوب داشته باشد قرار دهید و خیلی جای آن را تغییر ندهید، مگر اینکه در یک میهمانی خاص بخواهید گیاه خود را معرض دید و تمجید میهمانان قرار دهید. یادتان باشد فراموش نکنید، آن را دوباره به پشت پنجره بازگردانید.

دمای مناسب خرفه

خرفه یک گیاه گرمسیری میباشد و پس باید به ان حق بدهیم که گرما دوست باشد.دمای بین ۱۷ تا ۳۰ درجه برای این گیاه مناسب میباشد.

خاک بونسای کراسولا (خرفه)

کراسولا انواع خاک ها را می تواند تحمل کند. اما غرقاب شدن را دوست ندارد. در شرایط غرقابی آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه آن می شود. ولی بهترین خاک ترکیبی از خاک باغچه، کود، ماسه و مقداری خاک برگ باشد که هم زهکش خوب داشته باشد و هم مواد غذایی مناسب.

تغذیه و کوددهی کراسولا (خرفه)

بهتر است که کراسولا و اکثر گیاهان آپارتمانی را در زمستان کود ندهیم یا به صورت حداقل بدهیم. شرایط نوری در زمستان ایجاب می کند که گیاه را وادار به رشد نکنیم وگرنه رشد ایده الی نخواهیم داشت. پس می توان در ابتدای بهار اقدام به کوددهی با کودهای مایع و شیمیایی به صورت هر ۱٫۵ تا ۳۰ روز یکبار کرد.

آفات و بیماری های بونسای کراسولا (خرفه)

بنظر می رسد گیاه خرفه گیاه، بی عیب و عاری باشد. بندرت آفت شته روی این گیاه دیده شده است. برای مبارزه با این آفت سم دیازینون به نسبت ۱٫۵ تا ۳ در هزار باید استفاده گردد. که می توان بعد از یک دوره ی ۱۵ روزه مجدد آن را تکرار کرد.

تعویض گلدان خرفه

کسانی که به فن گل و گیاه وارد باشند و دستی بر اتش داشته باشند همیشه ی سال میتوانند اقدام به تعویض گلدان خرف بنمایند . ولی اگر بخواهید خاک اطراف ریشه را نیز سبک کنین و بریزانید و خاک جدید بیفزایید بهتر است در زمان خواب گیاه قدام به این کار نماییدتا دستتان برای تغییر تحولات اساسی باز باشد و اسیبی به گیاهمان وارد نگردد.

نحوه تکثیر خرفه

بهترین راه ازدیاد و تکثیر خرفه قلمه گیری از پایه مادری میباشد. درصد گیرایی قلمه خرفه بسیار بالا میباشد و روش اقتصادی مناسبی برای ازدیاد ان بشمار می اید .

 

جهت خرید بونسای خرفه ( جید / کراسولا ) به قسمت محصولات یا بونسای آپارتمانی مراجعه بفرمایید و در صورت اتمام موجودی کامنت بگذارید تا در اسرع وقت دوباره فراهم گردد .

 

6دیدگاه در “بن سای جید

  1. علت ریزش برگ خرفمو اینجا متوجه شدم. نوری که گفتید رو تامین کردم
    مشکل حل شد
    دمت گرم مهندس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *