کاج مطبق Araucaria excelsa

کاج مطبق Araucaria excelsa

نام انگلیسی : Norfolk island pine

نام علمی : Araucaria excelsa – araucaria heterophylla

خانواده : Araucariaceae

خاستگاه : جزیره ی  نورفولک در اقیانوسیه  ( بین استرالیا و نیوزیلند )

نام فارسی : کاج مطبق – آروکاریا

 

کاج مطبق گیاهی دوست داشتنی – گیاهی زیبا – گیاهی بی وفا  ! بنظر میرسد وصفی که در مورد کاج مطبق بیان شد داغ دل خیلی از دوست دارانش را تازه کرد . امروز میخاهیم گیاه دوست داشتنی کاج مطبق یا آروکاریا را برای شما معرفی نماییم . موطن اصلی کاج مطبق جزیره ی نورفولک در بین استرالیا و نیوزیلند میباشد که تا به امروز در تمام دنیا و از جمله منازل و دفاتر کار ما هم پخش شده است . شرایط نگهداری کاج مطبق مقداری دشوار است یعنی ایجاد شرایط مناسب برایش سخت بنظر میرسد .برای همین است که اکثر خریداران این گیاه زیبا بعد از مدتی از افت شدید آن ابراز تاسف و نگرانی می نمایند . نیاز بالای نوری و رطوبتی ، از جمله خصوصیات کاج مطبق میباشد که در این معرفی و آموزش به شرایط نگهداری ان می پردازیم .کاج مطبق Araucaria excelsa

آبیاری کاج مطبق :

کاج مطبق آب را دوست دارد ولی این به این معنی نیست که زمانی که پای گیاه هنوز خیس است اقدام به آبیاری نمایید . سعی کنین رطوبت پای گیاه حفظ شود ولی از ماندابی پرهیز نمایید .اگر  بدنبال عدد و رقم هستید هفته ایی ۲ بار مناسب بنظر میرسد . ولی شرایط نور ، باد ، دما تعیین کننده است .

نور کاج مطبق :

کاج مطبق نور زیاد را دوست دارد ولی نوری که از شیشه رد شده یاشد و فیلتر شده است نه نور مستقیم آفتاب . هرچقدر ساعت نور بیشتر باشد گیاه محکمتر و سفت تری خواهید داشت .در صورت کمبود نور سر شاخه ها افتاده و ضعیف و نحیف رشد مینمایند . حتمن حتمن کاج مطبق خور را زود بزود بچرخانید تا همه جای ان یکنواخت نور بخورد و کج رشد نکند .

دمای نگهداری کاج مطبق :

در صورتی که درمنزل نگهداری می کنید بهتر است که دمای هموا خنک باشد . شاید طبع اکثر کاجها خنکی دوست باشد . پس اب و هوای خنک و مرطوب را میپسندن. ولی در صورت گرم بودن هوا شرایط را طوری فراهم اورید تا گردش هوا ایجاد گرددو حالت سکون ایجاد نشود تا هم کاج مطبق شما سرحال بیاید و هم بیماری قارچی ایجاد نگردد.

کاج مطبق Araucaria excelsa

خاک کاج مطبق :

بهترین خاک برای نگهداری اروکاریا خاکهایی با زهکش مناسب است .تا از تجمع اب در اطراف ریشه و ساقه ی گیاه جلوگیری بعمل اید . ولی خاکهایی که شامل کمپوست و خاک برگ و مواد مغذی هستند مناسبند . یادتان باشد خاکهایی مثل کوکوپیت که حاوی مواد مغذی نیستند همیشه باید توسط کودهای کامل و میکرو تغذیه شوند .(سوال اکثر بازدیدکنندگان و علاقه مندان به گیاهان ).

تغذیه و کود دهی کاج مطبق :

بهترین زمان برای کود دهی شروع بهار میباشد . میتوانید هر ۱۵ روز یکبار از کودهایی مثل کریستالون سبز(آبی) استفاده نمایید. اگر جایی کود ۲۰-۲۰-۲۰ دیدید تهیه کنید . خیلی نگران اسم ان نباشید.و هر ۱۵ روز یکبار استفاده نمایید .البته با شروع فصل سرما انرا متوقف نمایید .

تکثیر کاج مطبق :

کاج مطبق رامیتوان از دو طریق قلمه و بذر تکثیر نمود . راحت ترین روش استفاده از قلمه میباشد . فقط یادتان باشد بهترین قلمه را میتوان از شاخه های عمودی گرفت .در این صورت گیاهتان رشدی صاف خواهد داشت .ولی اگر از برگهای افقی قلمه بگیرید گیاه جدید صاف رشد پنمی کند .

استفاده از بذر هم دارای ۲ مشکل میباشد . وجود درمانسی یا خواب در اکثر بذور . و دوم دیر جوتنه زدن بذر . حدودا جوانه زنی بذرهای کاج مطبق دو ماه یا بیشتر زمان میبرد .کاج مطبق Araucaria excelsa

هرس کاج مطبق :

کاج مطبق هرس خاصی ندارد . مگر اینکه شاخه های پایینی زرد شده باشد که باید انها را از بیخ هرس نمود .

تعویض گلدان کاج مطبق :

بهترین زمان برای تعویض گلدان کاج مطبق زمانی است که گیاه خواب است. پس قبل از بهار اقدام نمایید. در صورتی که دیدید ریشه های کاج مطبقتان از زیر گلدان بیرون زده است و یا اینکه خاک گلدان دچار افت شدید شده است اقدام به تعویض گلدان نمایید.

 

پاسخ به سوالات مرتبط با نگهداری کاج مطبق :

برگها میریزند = آب زیاد

برگها آویزاننند = نور کم – اب زیاد

برگها قهوه ایی شده اند = کمبود رطوبت – گذاشتن در سرمای زیاد

اصلا رشد نمی کند = کمبود مواد غذایی در اثر کوچک شدن گلدان

برگها چسبونکی شدند = افت زده است . اقدام به سمپاشی نمایید.

برگهای پایینی میریزند = علت نرسیدن نور به برگهای پایینی است. به جای پرنور منتقل نمایید و زود بزود بچرخانیدش.

 

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید .

 

 

2دیدگاه در “کاج مطبق Araucaria excelsa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *