علت برگ ریزی بن سای آپارتمانی

علت برگ ریزی بن سای آپارتمانی

 

بن سای های آپارتمانی باید در دمای بالای ۶۰ درجه فارنهایت نگهداری شوند. به این معنا که در تمام فصل زمستان این گیاه باید در داخل ساختمان قرار بگیرد. در اینصورت  بیشتر نژادهای بن سای های آپارتمانی (فیکوس، کارمونا و غیره) برگ ریزی کمی دارند، مگر این مشکلی پیش آمده باشد. چند علت برگ ریزی بن سای آپارتمانی را باهم بخوانیم:

*اگر خاک بن سای سنگین بوده و آب را در خود نگه دارد،*

آبیاری زیاد موجب ریزش برگ های بنسای می شود. این امر موجب پوسیدگی ریشه شده و به تدریج برگ های گیاه می ریزند.

تنها زمانی گیاه را آبیاری کنید که خاک آن کمی خشک باشد .برای اطمینان از این بابت بهتر است با انگشت یا هر چیزی چند سانتی خاک را کنار بزنید و از میزان رطوبت ان اطلاع بیابید.

آبیاری کم نیز از دلایل بسیار رایج می باشد. بنسای در ظرف کوچک قرار داده(گلدان کوچک و با خاک اندک) می شود و ممکن است شما آبیاری به آن را فراموش کنید. در نتیجه ریشه گیاه خیلی زود می میرد و برگ ریزی می کند.

آبیاری زیاد در طی مدت طولانی گیاه را ضعیف می کند، اما آبیاری کم ریشه آن را کشته و در چند روز برگ ها میریزند.

درمورد آبیاری به این نکته مهم نیز باید اشاره نماییم که اگر از اب لوله کشی استفاده می نمایید بهتر است ان را ۲۴ ساعت در ظرفی قرار دهید تا کلر ان از بین برود و همدمای محیط منزلتان شود سپس اقدام به ابیاری نمایید.

و اینکه سعی کنید ابیاری طوری صورت پذیرد تا دورتادور گیاه کاملا اب بخورد.و سعی نمایید تا تنه ی گیاهتان را خیس ننمایید.

یکی دیگر از دلایل شایع برگ ریزی بونسای ، نور نامناسب است. تمام بنسای ها، حتی بنسای های آپارتمانی، به نور زیاد نیاز دارند. بهترین نور برای آنها نور پشت پنجره میباشد . یعنی نوری که از شیشه فیلتر شده باشد.

از قلقهای دیگر نگهداری بونسای ، چرخاندن ان میباشد. علت این کار رسیدن نور به تمام اجزای گیاه و یکنواخت نور خوردن ان میباشد.

*همیشه در صورت برگ ریزی بدنبال آفت هم بگردید.یکی از علل ریزش برگ وجود انواع شته،کنه ویا شپشک ها می باشد.

 

این پست آپدیت شد در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳

97دیدگاه در “علت برگ ریزی بن سای آپارتمانی

  1. سلام. من ی بنسای جنسینگ هدیه گرفتم خیلی برام ارزشمنده فقط روزای اول خوب بود کلی مطب خوندم در موردش از گلخونه ها پرسیدم همه گفتن باید غبارگیری بکنید روزانه اب اسپری کنید من به ریشه ها اب ندادم ولی هرروز اسپری اب انجام دادم طبق دستور دیگران…ولی امروز با سایت شما آشنا شدم شما دستور دادین که اب ندیم!!!! واقعا متاسفم چطور نمی تونن درست ادم راهنمایی کنن الان واقعا نگرانم که گلم خراب بشه اونم بخاطر راهنماییهای نادرست مدعیان… ممنونم از سایت خوب شما ان شالله که با راهنمایهای شما گلم خوب شه ***

    1. با سلام و تشکر بابت بازدید شما از سایت. حتمن از فیلد بانک شناخت گیاهان آموزش بونسای جنسینگ رو با دقت مطالعه بفرمایید . مطمعن باشید اطلاعات علمی و البته ترکیب شده با فن و تجربه گرداوری شده است. در صورت داشتن سوال باز با کرشناسان ما درمیان بگذارید. ضمنا میتوانید با ایدی پشتیبانی درج شده در چنل تلگراممان نیز تبادل اطلاعات کنید

  2. سلام و خسته نباشید
    قربان من یه بنسای دارم که هفته ای یک بار بهش آب میدم و نزدیک پنجره جنوبی گذاشتمش ولی متاسفانه برگهاش مدتی هست که میریزه ولی دوباره برگ جدید در میاره ولی برگاش خیلی محکم و استوار نیستن و بعضیاشون هم با اینکه تازه دراومدن ولی میریزن
    جدیدا هم شاخه هاش خشک شده ولی هنوز تنش سالم و برگ در میاره.لطفا راهنماییم کنید

  3. بنسای من برگاش زرد شده و تنش حالت چروک شده باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام لطفا کمک کنید
    چند روز هست برگ های بن سای ام زرد میشه و میریزه تقریبا سه تا ۴ تا روزی.تا ی هفته پیش خوب بود و برگ های تازه میداد!
    زیاد آبیاری نمیکنم کود ۲۰۲۰۲۰ هفته ای یا ده روز ی بار میدم و آب که میدم هم یک شب میزارم بمونه.خاکش رو ی چهار ماه پیش عوض کردم و خاک های بسته ای ریختم.
    امیدوارم اطلاعاتی که دادم کامل بوده باشه

  5. با سلام
    بن سای من تمام برگهایش ریخته است. منزل تا حدودی گرم و کم نور است. به دلیل مدل گلدان آبیاری آن سخت است و برای همین در سایتی خواندم که نوشته بود بن سای را در یک ظرف دارای آب به مدت یک ساعت قرار بدهم تا از پایین آب بکشد. پس از یک بار انجام دادن این کار هفته بعد دو برگ کوچک زد . اما با تکرار دفعه دوم این موضوع دو هفته بعد ٬دو روز پیش تمام برگها به صورت کامل ریخت. خواهشمند است اینجانب را راهنمایی فرمایید
    با تشکر

  6. با سلام
    من یه بن سای رو به مدت یکساله که دارم. فک میکنم بن سای جینسینگ هست. اولش عالی بود. هر روز آب بهش اسپری کردم که برگاش شروع به سیاه شدن و ریختن کرد تا اینکه کل برگاش ریخت. آب هم دیر به دیر گیرش میومد بیچاره شد.
    برگای ریخته رو جمع کردم.جاشو عوض کردم گذاشتم پشت پنجره پرنور. هر وقت دیدم خاکش کمی خشکه آب مونده و بدون کلر دادم بهش. دیگه آب هم اسپری نکردم. شروع کرد به زدن اولین جونه های زیبا. یکم که جونه ها بزرگ شدن متوجه شته روی برگاش شدم. حشره کش بهشون زدم و همشون مردن.یکی دوتا برگ در اثر حشره کش زرد شد ولی اتفاقی برای بقیهش نیوفتاد خداروشکر.تا به الان کودی هم ندادم بهش.
    الان بن سای من به شورت طولی داره رشد میکنه ساقه های جانبیش جونه هاش دیرتر رشد میکنن. چیکار کنم که عرضی هم رشدش زیاد شه؟
    و اینکه جدیدا متوجه نقاط سفیدرنگی در حاشیه ی بعضی برگهاش شدم. انگار از دورن برگ هست. شته یا حشره ای هم نداره. ممنون میشم راهنمایی کنید. این یه مشکله؟
    بن سای مث یه نوزاد میمونه که هیچوقت بزرگ نمیشه!

  7. سلام و تشکر برای جواب به پست قبلی
    چند روز هست خاک سفیدی روی گلدون ریختم ولی تبدیل به قهوه ای شدند.
    البته قبلا برگ های افتاده گیاه رو جمع نمی کردم چون فکر میکردم کود هست برای بن سای.
    این خاک الان قارچی شده و باید خاکش رو عوض کنم یا قهوهای شدن خاک چیزه مهمی نیست؟
    خیلی ممنونم

  8. سلام من ی بن سای دارم که برگ های بالای شاخه خیلی پرپشت هست ولی قسمت پایین شاخه کم پشت شده و برگ های بزرگش رو از دست داده.چیدن نوک شاخه میتونه مفید باشه؟
    و اینکه چند روز هست که من برگ ها رو با مخلوط شیر و آب با دستمال تمیز میکنم. اینکار مضر برای گیاه نیست؟
    ممنمونم

    1. سلام.
      نور کم و اب زیاد باعث ریزش برگهای پایینی میشود. بله با سربرداری معمولا بهتر می شود. چون باعث تحریک جوانه های جانبی می گردد.
      در مورد پاک کردن هم ، نیازی نیست دایم این کار را انجام بدهید. فقط زمانیکه برگها کثیف بودن اقدام نمایید.

  9. سلام.، من یه بونسای کارمونیا دارم، که خیلی سبز و قشنگ بود اما الان همه برگهاش ریخته ترو خدا بگید چه کار کنم خشک نشه، یه سری برگهاشم خشک شد ، هر روز بهش اب میدم، اسپری میکنم، اما جاشخیلی گرمه، میتونه برای اون باشه؟

    1. با سلام
      تقریبا در داکثر اموزشهای سایت این نکته رو بیان کردیم که اب روی بونسایتون اسپری نکنید . بعلت اینکه باعث ایجاد بیماری قارچی می گردد و ریزش برگ و خشک شدن گیاه را در پی دارد.
      لطفا با مراجعه به فیلد بانک شناخت گل و گیاه ، معرفی و اموزش بونسای فیکوس جنسینگ را مطالعه بفرمایید .

  10. سلام، من چهار ماه پیش یه بن سای شفلرا هدیه گرفتم تا چند روز پیش پشت شیشه نگهداری میکردم ولی چند روز پیش نوک برگهاش زرد شد گذاشتم بیرون چند روز اخیر هم آب اسپری میکردم رو برگاش ولی دیروز دیدم کاملا از ساقه پژمرده شده و اینکه فکر میکنم که حشره هم زده چون چندتایی حشره دیدم تو خونه، نمیدونم چیکار کنم راهنماییم کنید خیلی ناراحتم

  11. روز به خیر
    من یه بونسای جنسینگ دارم که یه طرفش برگای تر و تازه و درشت داره و مرتب داره رشد میکنه و یه طرفش برگاش کوچیک و برگ ریزی شدید داره، خاکش هم عوض کردم جاش هم پشت پنجره س با نور مطبوع، ممنون میشم راهنمایی کنید که علت ضعیف شدن غیر یکسان این گیاه چیه?

  12. سلام دوباره
    من یک بنسای کاملا سالم و سرحال داشتم که از گل جدیدم شپشک گرد الود گرفت و زیاد هم بود و به محضی رشدش متوقف شد سم زدن رو شروع کردم با اسپری اب و بعدم اسپری سم
    هنوز خوب نشده ولی تقریبا بیشتر برگاش ریخته و شدیدا نگرانشم چون گل سالم و شادابی و دوست ندارم از دستش بدم
    حالا به من بگین چیکار کنم ؟ ایا باز برگاش درمیاد یا نه ؟

    1. با سلام
      چند مطلب مفید و مختصر
      *قسمت اموزشهای سایت را یطور کامل مطالعه بفرمایید*بونسایتون رو در جای پرنور قرار دهید تا از بیماری و افت بیشتر در امان باشد*ابیاری با اب ۲۴ساعت مانده و زمانی که پای گیاه خشک شد انجام پذیرد.*از کودهای برگدهی (سه بیست) و هیومیک اسید جهت تقویت گیاه استفاده نمایید.*برای سمپاشی بهتر است از سم کونفیدور -دیازینون -دورسبان استفاده نمایید.*حتمن ۱۵ روز بعد تکرار نمایید.

  13. علت اینکه بعضی از برگ های گیاه بصورت سالم نیستن مثلا یک خوردگی‌داره و تعداد این برگ ها خیلی کمه مثلا از ۱۰۰ تا ۴ تاش اینطوریه مشکلی داره؟

  14. با سلام و تشکر از راهنمایی هاتون
    من ۳ ماه پیش ۱ بنسای گرفتم و از ۳هفته پیش اول برگاش زرد میشد و میریخت ولی بعد ۱ مدت برگهای سبزش با کوچکترین تکون میریزه…حتی برگای کوچیکی که تازه در میاد
    شرایط نور و آب دهیش طبق توضیحاتون خوبه ولی هنوز هیچ کود یا ضد قارچی استفاده کردم
    به نظر شواهد قارچ نداره رو ساقه و برگاش

      1. من هرجا تو هر سایتی خوندم نوشته بود باید بن سای رو اسپری برگی کرد تا رطوبتش حفظ بشه شما چرا میفرمایید که اسپری نشه؟
        من خودم برگ های بن سای داره میریزه روش اسپری میکنم یعنی علتش اینه؟؟؟

        1. سلام
          شما ببینید هرکس برای گفته هایش چه دلایل علمی دارد؟! ابتدا باید عرض کنیم که غبار پاشی صحیح می باشد ونه اسپری کردن/ ان هم تحت شرایط مخصوص به خود که اینجا محل توضیح ان نمیباشد.
          ولی مختصر و علمی سوال شما را جواب می دهیم.
          اسپری اب باعث تجمع اب روی برگ، ساقه ، تنه و مهم تر از همه در محل اتصال برگ به ساقه میگردد. جایی که رطوبت و دمای مطلوب باشد بشدت مستعد قارچ میشود(مثل نان در کیسه یا…) این قارچ ایجاد بیماری قارچی می گردد که از ابتدایی ترین علایم ان ریزش برگ میباشد.
          این نکته را هم باید اشاره کنیم این اتفاقات زمانی به اوج خود می رسد که تهویه هوا کم باشد.(مثل منزل)
          امیدوارم مفید بوده باشد.
          موفق باشید

  15. با سلام و تشکر
    من تقریبا ۳ماه هست که بن سای خریدم …از ۳ هفته پیش اول برگهاش زرد میشدن و میریختن ولی اخیرا برگای سبز و تازه با کوچکترین تکون میریزن
    ۱ ساقه نسبتا جدید داره که چنتا برگ جدید هم داره ولی اونا هم میریزن

  16. آقا من یک بنسایه نارون دارم که شرایط نور و اب دهی خوبی داره ولی متاسفانه برگهایه سبزش دائم آن می ریزه.نمیدونم مشکلش چیه اگه میشه کمک کنید.ممنون میشم.

  17. سلام من چند روز پیش بون سای خریدم بعد این قسمت ساقه که بیرون خاک قرار داره نصفش سبز شده ایا این مشکلی داره؟

  18. باسلام و خداقوت به آقای مهندس بنده از خوزستان مزاحم میشم
    بنده حدود ۵روز پیش یه بنسای جنسینگ و فیکوس یا چه میدونم شمشاد خریداری کردم اما امروز دیدم دو سه تا از برگ های تازه دراومدش که سبز روشن هستن با دست زدن من افتادند امروز هم بعد ۵روز پای گلدون آب بدون کلر و مانده ریختم . هر روز آب اسپری میکنم واسه رطوبتش . خاک گلدان هم همون موقع که از گلدان پلاستیکی به گلدان چینی انتقالش داد عوض کردو در گلدان چینی که یک سوراخ در ته آن هست قرار داد . از میزان نور دهی اش زیاد مطمئن نیستم خواهشا کمکم کنید چون واقعا به گیاهان علاقه دارم و دوس ندارم غفلت من باعث مرگشون بشه

    1. سلام
      لطفا در قسمت بانک شناخت گیاهان حتمن مطلب مرتبط با بونسایتون را مطالعه بفرمایید.
      ولی
      ما در اکثر مطالب این سایت به این نکته اشاره کردیم که لطفا اب روی برگها اسپری ننماییییید.
      زیرا باعث ایجاد بیماری قارچی و ریز شدید برگ میگردد.
      موفق باشید.

  19. سلام
    من حدود نه ماهه که یه بن سای دارم اولش که خریدم پر بود از شکوفه سفید کوچولو ،بعد از مدتی خشک شدن و ریختن ،تمام این مدت شکوفه ها ی جدید در مرحله غنچه می مونن و خشک میشن و میریزن و دیگه باز نمیشن، بنظر شما باید چیکار کنم
    برکها و رشد گیاه خیلی عالی و خوبه و تمام نکات نگهداری از بن سای رو رعایت میکنم

  20. سلام
    من حدود نه ماهه که یه بن سای دارم اولش که خریدم پر بود از شکوفه سفید کوچولو ،بعد از مدتی خشک شدن و ریختن ،تمام این مدت شکوفه ها ی جدید در مرحله غنچه می مونن و خشک میشن و میریزن و دیگه باز نمیشن، بنظر شما باید چیکار کنم
    برکها و رشد گیاه خیلی عالی و خوبه و تمام نکات نگهداری از بن سای رو رعایت میکنم

  21. سلام من یک بنسا ی دارم یک سال که خریدمش الان تو این مدت همه برگهاش ریخته و به خصوص این ماه اخیر بیشترین برگ ریزی را داشته برگ ها گاهی قهوه ای می شن و گاهی همونجور سبزه میریزن ضمنا نورش بد نیست جلوی پنجره آشپزخانه گذاشتم و خاک و گلدونشم چند روز پیش گل فروش عوض کرده الان خیلی نگرانشم لطفاً منو راهنمایی کنید ممنون

    1. باسلام.
      از منوی بانک شناخت گل و گیاه نام بونسای خودتونو پیدا کنین و اموزش دقیق و کاربردی انرا فرا بگیرید.
      و همچنین کامنتهای زیر را مطالعه بفرمایید دارای جوابهای کاربردی میباشند.
      ولی چند نکته:
      ۱- تمام گیاهان در جابجایی احتمال شک دارند
      ۲-تنش تعویض خاک
      ۳-نور خیلی خوب برایش فراهم کنید
      ۴-بهیچ عنوان اب اسپری نکنیدددددددددددددددد
      ۵-از اب مانده جهت ابیاری استفاده نمایید
      ۶- ماهی ۲ بار کود هیومیک اسید گوگرددار اکسین با اب بدهید
      موفق باشید

  22. با سلام .من ۲ بنسای حدود ۵ ساله دارم که پشت پنجره ی خونه هست نه نور خییلی زیادی داره و نه کم به علت شمالی بودن خونه اسپری آب هر چند وقت انجام میدم و رطوبت رو هم سعی میکنم بل اسپری محیط اطرافش خوب نگه دارم حدود ۵ ناهی هست برگ ریزی پیدا کردن و ۵۰%برگ هاشون ریخته حتی برگ هایی که تازه در میاد و کوچیک انا سبز هست میریزه …خاک و گلدان رو عوض کردم کود مایع بنسای دادم و حتی یه مدت کود طلایی ۱۳ عنصرع اما هیچ تغییری حاصل نشد ..خواهش دارم راهنماییم کنید

    1. با سلام
      در مطالبی که فرمودید ۱ مشکل وجود دارد. ان هم اسپری کردن است. اسپری اب رو گیاه باععث تجمع اب و ایجاد بیماری قارچی و ریزش شدید برگ میشود . از علایم دیگر ان قهوهایی یا سیاه شدن و ریزش برگ ها میباشد.
      سعی کنی رطوبت لازمه را با دستگاه بخور تامین نمایید. و پیشنهاد بعضی از دوستان مبنی بر اسپری کردن اب کار بسیار غلطی میباشد که ما بارها و بارها در مطالب سایت ان را اشتباه شمردیم.

      1. با سلام و ممنون از جواب شما الان برای رفع این مشکل و برگ ریزی شدیدشون چه کادی از دست من بر میاد ولی تا اونجایی که کامت ها رو خوندم من علائمی از قارچ روشون خدا رو شکر نمیبینم …ممنون میشم بفرمایید کودی چیزی باید بدم بهشون که دوباره برگ در بیارن

  23. سلام
    من حدود سه چهار ماهی است یک بونسای خریدم. روز اول شروع به ریختن برگ کرد اما بعد چند روز متوقف شد اما الان دوباره شرو به ریختن کرده قبلا برگ ها قهوه ای میشد و میریخت اما الان برگ های سبز هم میریزند و فقط کافی است به یکی از برگ ها دست بزنیم می افتد
    درضمن برخی از قسمت های ساقه نیز دارن قهوه ای میشن تقریبا میشه گفت دیگر برگی ندار

  24. سلام آقای مهندس، من یک گلدان بن سای خریدم که بسیار زیبا و سرحال بود،اول دی ماه سال جاری (۹۶) ولی بعد از مدت کوتاهی که در منزل ما بود حتی برگهای سبز هم شروع به ریزش کردند و روزانه شاید حدوده ۵۰ یا بیشتر برگ ریزی دارد. واقعا دلم برای این گیاه میسوزه و نگرانش هستم، موجود بسیار زیبایی که شاید به خاطر اشتباه ما یا عدم اطلاعمون داره از بین میره، لطفا راهنمایی بفرمایید. ضمنا عکسهای بن سای رو براتون ایمیل کردم که بهتر بتونید نظر بدین، باتشکر و احترام فراوان

    1. با سلام و تشکر بابت ارسال تصاویر
      چند نکته ی خیلی مهم :
      ۱- میزان نور ۲- فواصل ابیاری ۳-کوددهی
      چون به این موارد اشاره نکردید لطفا دو لینک زیر را بادقت مطالعه بفرمایید و ببینید ایا در کارتان نقصانی بوده است یا خیر :
      http://bonsaiiran.com/%d8%a8%d9%88%d9%86%d8%b3%d8%a7%db%8c-%d8%ac%db%8c%d9%86%d8%b3%db%8c%d9%86%da%af-ginseng-bonsai/

      http://bonsaiiran.com/%d8%a8%d9%88%d9%86%d8%b3%d8%a7%db%8c-%d9%81%db%8c%da%a9%d9%88%d8%b3-ficus-retusa/

      حالا نکات مهم بعد از مطالعه لینکهای فوق
      -نور پشت پنجره ی خوب برایش تا مین کنید
      -دایم بچرخانیدش
      -ابیاری فقط زمانی که خاک خشک شد صورت پذیرد
      -از اب مانده که کلر ندارد و همدمای محیط است استفاده کنید
      -بهیچ عنوان اب اسپری ننمایید (غبار پاشی صحیح است)
      -کود هیومیک اسید و یا کریستالون سبز تهیه و با اب ابیاری طبق برنامه بدهید

      1. جناب مهندس بسیار از حسن نظر شما و لطفتون بابت پاسخ دقیق و کامل سپاسگزارم، من تا به حال توی خونه گل طبیعی نداشتم به همین علت اطلاعات بسیار پایینی دارم و سعی می کنم با مطالعه این خلاء رو جبران کنم ولی اعتقاد دارم در این امور دانش آکادمیک و البته تجربه افرادی چون شما بسیار راهگشا تر خواهد بود، لطفا درخصوص غبار پاشی توضیح بفرمایید چون من معنی این اصطلاح رو نمی دونم و اینکه کود رو از کجا میتونم تهیه کنم، امیدوارم به کمک شما بتونم از این گیاه زیبا و زنده خوب نگهداری کنم.

        1. سلام
          تشکر از لطف جنابعالی
          در خصوص غبار پاشی باید به این نکته اشاره کنم در صورت اسپری روی گیاه قطره تشکیل میشود ودر صورت اسپری خیلی محدود و از فاصله خیلی بالاتر کمی رطوبت رو برگ مینشیند که تقریبا غبار پاشی بحساب می اید (ساده وکاربردی در منزل)
          و همچنین کلا می توانید چند وقت یکبار برگ گیاهانتان را با دسنمال مرطوب تمییز کنی و یا با استفاده ار دستگاه بخور رطوبت مورد نیاز را تامین نمایید.
          در مورد کود هم که فرمودید در سایت هیومیک اسید جهت فروش در قسمت لوازم وتجهیزات فنی قابل تهیه و خرید میباشد.
          موفق باشید
          تیم مهندسی بونسای ایران
          http://www.bonsaiiran.com
          https://www.bonsaiiran.ir
          http://www.hunterco.ir
          @bonsaiiranshop
          #bonsaiiranshop

  25. سلام من تازگی دو عدد بونسای زیبا خریدم که سرحال بودند اما طی دو روز ناگهانی یکی از انها خشک شده .ان
    هم بصورتی که برگها سبز رنگ هستند ومتصل به گیاه البتخ خشک شده و تا تکان ندهیم نمیریزن. اما تنه هنوز زندس.چه اتفاقی افتاده واسه گلم .چه کار کنم نجاتش بدم

  26. سلام .. ببخشید بن سای ما به شدت دچار برگریزی شده و ساقه اش در خاک به نظر میاد سست شده و لق شده… راه چاره ای داره؟

    1. سلام
      اسم بونسایتون رو نفرمودید
      ولی
      معمولا این اتفاقات از ابیاری زیاد از حد میباشد
      نور کم و اب اسپری کردن.
      در قسمت بانک شناخت گل وگیاه لینک بونسای جینسینگ را بطور کامل مطالعه بفرمایید

  27. سلام
    من یه چند وقتی هست بونسای شمشاد دارم خاکش رو از همانجا که خریدم برام عوض کردن.ولی از روزی که خریدم همش ریزش برگ داره حتی برگ های سبزش هم ریزش داره. هفته های اول ۳روز در میان یه لیوان اب میدادم و در ماه یکبار کود مخصوص میوادم. هر روز هم به برگ هاش اب می پاشیدم. ولی از وقتی ک شروع ب ریزش کرد اب رو هفته ای ۱بار میدم وکود نمیدم. بازم ریزش داره وحتی برگ هاش لکه های قهوه ای در اورده.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. با سلام
      شمشاد یک گیاه اوت دور است و نگهداری ان در منزل کار بسیار بسیار سختی است . همچنین خیلی کم بونسای واقعی شمشاد در کشورمون پیدا میشه . موارد تقلبی خیلی زیاد هستن.
      لطفا از بونسایتون چند عکس بگیرید و به ایمیل سایت که در قسمت ارتباط با ما موجود هست ارسال بفرمایید تا مشکلتون بررسی گردد

  28. سلام من حدود یکمله هست که یه بنسای جنسینگ خریدم هرجایی میزارم برگاش میریزه الان تمام برگاش ریخته وای انگار روی ساقه هاش جای جوانه هست میشه مطفأ راهنماییم کنید ممنونم

  29. سلام
    حدود ۸ ماهی هست که بن سای نارون خریدم تقریبا سه بار برگ ریزی کرده اما نه همه ی برگ ها و دوباره خوب شده اما از زمانی که منتقلش کردم به منزل جدیدم کلا همه ی برگهاش ریخته (تقریبا از اول آبان ماه) و الان کاملا خشک شده میخواستم بدونم علتش چیه؟ برای فصل هست؟ توی این فصل چه کودی بهش بدم؟ چجوری ازش نگهداری کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام
      اگرمنظورتون از کاملا خشک شده این هست که خشکیده شده و مرده که کاری نمیشود کرد.
      ولی اگر خزان شدید کرده و هنوز ساقه ها نرمند و انعطاف دارند هنوز جای امیدواری هست.
      ذات نارون اپارتمانی نیست پس همیشه خاطرتان باشد که نور بسیار خوب باید برایش فراهم اورید.
      برای مطالعه این گیاه به بانک شناخت گل و گیاه در منوی سمت راست صفحه اصلی سایت اگر سری بزنید به نکات کلیدی نگهداری این گیاه اشاره شده است .

      http://bonsaiiran.com/%d8%a8%d9%88%d9%86%d8%b3%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%86-chinese-elm/

  30. سلام بونسای ایرانی ازخانواده خرفه دارم درداخل خانه برگهایش میریخت امادرفضای باز قراردادم برگهایش پرشدامامجدددرداخل خانه برگهایش میریزدلطفاراهنمایی فرمایید

    1. سلام
      خرفه به تغییرات میزان نور بسیار حساس است . نگران نباشید . در منزل انرا در جایی با نور عالی بگذارید و اب زیاد ندید . بگذارید خاک خشک شود سپس اب بدهید .
      دوباره شروع به برگ دهی میکند

  31. سلام وقتتون بخیر من حدود ٢ماه بنسای خریدم اولش گفتن به خاطر تغییر شرایط اب و هولیی برگربزی داره ولی الان بازم داره برگ ریزی می کنه اب همراه با کود مخصوص میدم بهش و طبق دستورش الان تو پاییز هفته ای ٢بار اب میدم بهش جاشم پشت پنجره است

  32. سلام من بن سایم رو تازه خریدم اما برگاش دارن میریزن برگاش هم سبزن و هم سالم پشت پنجرس و نور مناسب میخوره چون کاکتوس ها هم همونجا هستن ابیاری هم از وقتی خریدم نوی این یک هفته فقط یکبار بوده و خاکش هم خاکی بوده ک خود گلخونه واسم گذاشتن ولی تقریبا از همون روزای اول برگاش شروع ب ریزش کردن ???چرا?????

    1. با سلام
      لطفا عکس بونسایتون رو از چند زاویه ارسال بفرمایید.
      یا از طریق ایمیل که در سایت موجود است .
      و یا از طریق جوین شدن به کانال تلگرام و مراجعه به بیو ،تماس با ادمین و کارشناسهای سایت
      bonsaiiranshop@

      1. سلام من بنسای جنسینگ دارم دو هفتس شروع کرده به ریزش برگ ها هر روز اسپری میکنم هفته ای یک بار ابدهی و هر ١۵ روز کود مخصوص میدم نورشم خیلی خوبه

  33. سلام
    ببخشید ما یه بن سای رو سه ماه پیش خریدیم،ماه اول که شهریور بود به خوبی رشد میکرد.ولی از وقتی هوا شروع به تغییر کرد و کولر رو خاموش کردیم برگاش شروع کرد به قهوه ای شدن و ریختن،الان همه بذگاش ریخته،ولی یه سری شاخه هاش داره جوونه سبز کوچیک میزنه.ولی از طرفی هم یه موجودات سفید بسیار ریز به بعضی جاهاش چسبیده،لطفا راهنماییم کنید خیلی ناراحتم براش

    1. با سلام
      لطفا عکس بونسایتون رو ایمیل بفرمایید .
      در مورد حشرات اگر روی خاک هستند این پست را مطالعه بفرمایید :
      http://bonsaiiran.com/%d8%af%d9%81%d8%b9-%d8%ad%d8%b4%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d9%88%d8%b0%db%8c-%da%af%d9%84%d8%af%d8%a7%d9%86/

      و اگر روی برگها و تنه است پست زیر را :
      http://bonsaiiran.com/%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d8%aa%d9%87/

      موفق باشید .

  34. سلام . حدود دوسال بن سای دارم . ۶ ماه اخیر حشراتی ریز زیادی گذاشت. سم مخصوص گرفتم و با آب به خاکش دادم ولی تاثیر نداشت . مجبور شدم خاکش رو عوض کنم ولی بعد از سم دادن شروع کرد به زرد شدن برگها .بعد از عوض کردن خاک هم درست نشد . برگهای جدید داره در میاد ولی برگهای بزرگ قدیمی هی زرد میشه و میریزه . لطفا کمک کنین وابستگی خاصی به گیاه دارم

    1. با سلام
      اگر دوز سم رعایت شده باشد اسیبی نمیرساند.
      حتمن در قسمت اموزشهای سایت لینک دفع حشرات موذی را بدقت مطالعه بفرمایید و عمل نمایید .
      http://bonsaiiran.com/%d8%af%d9%81%d8%b9-%d8%ad%d8%b4%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d9%88%d8%b0%db%8c-%da%af%d9%84%d8%af%d8%a7%d9%86/
      اگر سوال خاصی بود با تصویر یا ایمیل بفرمایید یا به ایدی تلگرام bonsaiiran1@ارسال نمایید

  35. سلام من ده روزه بن سای آوردم خونه.برگاش زرد میشه میریزه.هفته ای یک بار آب میدم.چون خامش مرطوب میمونه.جایی که گذاشتم پشت پنجره آشپزخانه هست و الان که زمستونه آفتاب از پشت پنجره میخوره.جاش خوبه به نظر شما؟

    1. لطفا اسم گیاهتونو هم بفرمایید !:
      ولی بطور کلی :
      هرچقدر نور غیر مستقیم بیشتری بخوره بهتره . حتمن بذارید پای گیاه خشک بشه بعد اب بدید . بهیچ عنوان اب روی برگها اسپری نکنید.
      مشکل خاص دیگری بود تصویر بونسایتونو به ایمیل ما ارسال نمایید یا به ای دی تلگرام bonsaiiran1@ ارسال نمایید.

  36. سلام من حدود دوهفته ای هست که یه بن سای خریدم خیلی دوسش دارم ولی هر روز که میگذره برگ ریزیش بیشتر میشه . هر ۳روز یبار آبش میدم وقتی هم میخوام آب بدم تست میکنم میبینم که خاکش خشک هست و پشت پنجره گذاشتمش در معرض نور زیاد خورشید و گل را از یه مغازه که فقط کارش بن سای بود خریدم فکرنمیکنم خاکش مشکل داشته باشه ….
    به من بگید چکار کنم ؟؟؟؟

  37. سلام من حدود یک ماه است که بن سای خریدم و فروشنده به من نگفت که نور زیاد میخواد به شدت برگاش داره می ریزه دارم دق میکنم لطفا راهنمایی کنید

      1. سلام حدود سه هفته هستش بن سایی خریدم ولی امروز متوجه شدم تعداد زیادی از برگهای سبزش ریخته شده(با برگ قهوه ایی رنگ ۲۰ برگ) و تعداد خیلی کمی هم برگ قهوه ای رنگ شده ریخته شده ممنون میشم خیلی زود جوابمو بدین تا کاملا برگهاش نریخته

  38. سلام و عرض ادب
    بن سای من از نوع فیکوسه.حدود دو ماه پیش من به یک مسافرت چند روزه رفتم اما قبلش به اندازه کافی بهش اب دادم.وقتی از سفر برگشتم برگهاش شروع کرد به ریختن.البته روی بعضی از برگهاش لک قهوهای افتاد بود بعد میریخت.
    در عرض یک هفته تمام برگهاش ریخت.از سه تا ریشه ای هم که داشت یکیش به شدت نرم شد.من یک ماهه که اب به مقدار مناسب بهش میدم و نور مناسب هم داره محیط رو هم براش مرطوب نگه داشتم که شاید برگهاش دوباره رشد کنند.اما ساقه ها هم خشک شد.لطفا راهنماییم کنید
    باتشکر

    1. fسلام
      معمولا در پیش داشتن سفر باعث میشود که بخواهیم بونسای را سیراب کنیم. ولی اب زیاد و مانداب باعث ریزش برگها از قسمتهای پایینی به سمت قسمتهای بالایی میشود و ممکن است ریشه و تنه دچار بیماری قارچی گردد.
      در این صورت بهتر است سم کاپتان تهیه کنید و
      حدود ۲ نوبت هم روی اندامهای هوایی اسپری کنید و هم با اب ابیاری به ان بدهید.
      یادتان باشد ابیاری فقط زمانیکه پاب گیاه خشک شد . حتمن نور خیلی خوب برایش تامین کنید دایم بچرخانیدش.
      فاصله ۲سمپاشی هر ۷ روز تا ۱۰ روز یکبار (معمولا۲ دفعه کافیه)
      ضمنا کود دهی را بعدش کم کم باید شروع کنید تا گیاه تقویت شود .
      حتمن یسر به سایت بونسای ایران بزنید و در فیلد بانک شناخت گل و گیاه با مطالعه لینکها اطلاعاتتونو بیشتر نمایید.
      ***تیم مهندسی بونسای ایران

  39. سلام خسته نباشید من حدود ٣ ساله که بن سای خریدم تا ١ سال کاملا خوب بود و مشکلی نداشت اما بعد از اون یک مدت برگهاش قهوه اَی میشد و میریخت خاکش رو یکبار عِوَض کردم اما باز برگهاش ریخت ولی دیگه قهوای نمیشه فقط همه ی برگهای رو درخت به سمت پایین خم شده و هر روز کلی برگ میریزه که دیگه داره نابود میشه نمیدونم چیکار کنم اگه میشه کمکم کنید

  40. سلام
    بنسای من مدتی است ریزش برگ دارد و برگها زرد رنگ و یا قهوه ای سوخته شده و با تکان دادن گلدان میریزند
    بردم گل فروشی خاک آلمانی ریخت و خاک را عوض کرد و سم سفیدی برای قارچی داخل آن زد و گفت آبیاری کمتر کن
    ولی هنوز همانطور است و داره کلا کچل میشه
    لطفا راهنماییم کنید….

    1. سلام
      لطفا چند تصویر از بونسای خود برای ما ایمیل بفرمایید.
      تصویر از شاخ و برگ و تنه و همچنین از خاک
      ضمنا از محل قرارگیری ان و میزان نور ان نیز تصویر بفرستید تا درست وکارشناسی بتوان ان را ببرسی نمود.
      ایمیل: Bonsaiiranshop@gmail.com
      با تشکر تیم مهندسی بونسای ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *