سرسوزی نوک برگ گیاه-قهوه ایی شدن نوک برگ

سرسوزی نوک برگ گیاه-قهوه ایی شدن نوک برگ

 

یکی از بیشترین سوالاتی که دوستداران گل و گیاه و کسانی که در منزل یا محل کار خود از کارشناسهای ما پرسیده اند در مورد سوختن قسمت انتهایی برگ گیاهانشون و یا اصطلاحا سرسوزی برگ های گیاهانشون بوده است .

ما در اینجا میخواهیم به دلایل این اتفاق اشاره مختصر و مفیدی بنماییم .

زمانی که گیاهان در محیط های مرطوب مانند گلخانه یا شرایط شرجی همچون شهر های ساحلی نگهداری می شوند دارای برگهای شاداب وپر زرق و برق و بسیار با کیفیتی هستند علت زندگی در شرایط ارمانی گیاهی است . بله شرایط ارمانی . شاید به جرات بتوان گفت اکثر گیاهان آپارتمانی از رطوبت موجود در هوا لذت میبرند . این رطوبت باعث زیبایی رشد سطح برگ درختان میگردد. برای همین است که زمانی که شما یک گیاه خریداری می کنید در ابتدا دارای برگهای خوش اب و رنگ میباشو و دلبری میکند .البته ناگفته نماند که در کنار عواملی چون خاک خوب و مغذی و استفاده از کودهای شیمیایی .

زمانی که شما گیاه یا بونسای خودتون رو به محیط منزل می اورید به علت اینکه رطوبت هوای منزل شما به رطوبت گلخانه نمیرسد و حتی شاید نزدیک هم نباشد ، یکی از اولین اتفاق ها ایجاد سوختگی و خشک شدن نوک برگ های گیاهتون میباشد.

پس حالا باید چکار کنیم ؟ نکته اول این است که گیاهتون رو به شیشه پنجره خیلی نزدیک نکنین و از چسبیدن ان به شیشه جلوگیری کنین و چون سرمای زیاد وگرمای زیاد باعث سوختگی میگردد.

نکته دوم اسپری کردن اب روی گیاه است که تا حدی کمک میکند. تجربه نشان داده که اسپری گیاه کنار پنجره به مراتب بهتر از گیاه دور از پنجره ونور غیر مستقیم عمل میکند . بنظر میرسد تجمع اب در کناره ی برگها و دیر تبخیر شدن ان باعث ایجاد بیماری های قارچی میگردد که اکثر کسانی که به توصیه اسپری کردن اب عمل نموده بودند  از ان گله مند بوده و همیشه برایشان جای سوال بوده .

پس شاید باید در اعمال روش درمان هم نکات کلیدی را بخاطر بسپاریم .

سرسوزی نوک برگ گیاه-قهوه ایی شدن نوک برگ

ولی در ^شرایط شدید^ به این نکات توجه نمایید :

۱-خشکی بیش از حد هوا

۲-تنش خشکی خاک

۳-کمبود مواد غذایی (عدم وجود خاک مغذی)

۴-باد شدید

۵-استفاده نا درست از سموم

۶-استفاده نادرست از کودها

۷- وجود افت و یا بیماری

 

 

 

 

 

 

 

 

یک دیدگاه در “سرسوزی نوک برگ گیاه-قهوه ایی شدن نوک برگ

  1. سلام
    مطلب عالی بود.کامل توضیح دادید
    من خیلی نگران این مسله بودم
    همیشه میخواستم گیاهام به همون شکل اول بمونن و وقتی نوکش زرد میشد خیلی نکران میشدم
    ولی بعد از خوندن این مطلب نظرم تغییر کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *