بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

نام انگلیسی : AFRICAN VIOLET

نام علمی : SAINTPAULIA IONANTHA

خانواده : GESNERIACEAE

خاستگاه : تانزانیا ، افریقای شرقی

امروز میخواهیم یک گیاه بسیار دوست داشتنی شاید در تمام دنیا و میان اقشار مختلف را بشما دوست داران گل و گیاه عزیز معرفی نماییم.گیاهی که اماتورها و حرفه اییها انرا بشدت دوست دارن و در واقع اعتیاد زا نیز هست ! حتمن می پرسید چرا اعتیاد زا ؟
اکثر کسانی که بنفشه افریقایی دارن کم کم تبدیل به کلکسیونر میشوند . بنفشه افریقایی بقدری زیبا و دوست داشتنی است که باعث میشودی تعداد زیادی از انزا بخرید و حتی دایم اقدام به تکثیر ان نمایید .دیری نمیگذرد که متوجه خواهید شد شما دارای کلکسیونی زیبا از این گیاه میباشید .
همانطور که در بالا بیان شد موطن بنفشه افریقایی و محل کشف ان در تانزانیا و بخش شرقی افریقا بوده است که توسط یک نظامی المانی شناسایی شده و بهمین دلیل نام دیگر ان سنت پاول نیز میباشد .
بنفشه افریقایی دارای رنگهای بسیار متنوع بوده و تقریبا در تمام سال میتواند گلدهی کند که این نیز بر تعداد طرفدارانش افزوده است.

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLETدر ادامه مطلب به روشهای نگهداری و تکثیرو تمام نکات کلیدی درباره بنفشه افریقای را خدمتتان ارایه می دهیم وامیدواریم که مفید واقع گردد .

آبیاری بنفشه افریقایی :

یکی از کلیدی ترین و شاید مهمترین قلقهای نگهداری بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET بحث آبیاری ان است که اگر انرا طبق اصول انجام ندهیم بنفشه افریقاییمان دچار اسیب و شاید تلف شدن میگردد.

با توجه داشته باشیم خاک بنفشه آفریقایی  همیشه باید مرطوب باشد.

نحوه ابیاری بنفشه افریقایی به این صورت است که باید اب را در زیر گلدانی ریخته و صبر کنیم تا اب به قسمتهای بالایی خاک تراوش کند سپس بحد از حدود ۳۰ دقیقه اقدام به تخلیه اب زیر گلدانی مینماییم تا با تجمع بیش از حد اب و غرقابی دچار نشویم که باعث اسیب میگردد.

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

شاید میخواهید علت ابیاری از زیر را بدانید . برگهای بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET به بیماریهای قارچی بسیار حساس میباشند .بنابر این نباید اب را روی ان ریخت و انرا خیس کرد.زیرا تجمع اب روی برگهای بنفشه افریقایی باعث ایجاد بیماری قارچی میگردد.

  • نکته مهم دیگر در مورد ابیاری بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET باید رعایت شود استفاده نکردن از آبهای دارای املاح میباشد. بنفشه افریقایی بشدت به نمک حساس میباشد ودر صورت نمکی شدن علایم پژمردگی وکم گلی نشان میدهد. پس بهتر است از اب بدون املاح استفاده نماییم .
  • *باید توجه نماییم که پس ازمدتی ابیاری با این روش باعث بالا رفتن املاح در قسمتهای بالایی خاک می گردیم که امری اجتناب ناپذیر است . برای ارفع این مشکل باید گاه گداری از بالا نیز ابیاری نماییم تا املاح به سمت پایین شسته شوند و باعث اسیب نگردند.بهتر است برای اینکار با وسیله ایی برگها را کمی کنار زده و اقدام به ابیاری نماییم تا برگها خیس نشوند .
  • *بهتر است از اب مانده استفاده نماییم.اب مانده دارای دو خصوصیت بارز است . اول اینکه هم دمای محیط است . دوم اینکه املاحی چون کلر ته نشین شده اند و اسیب دهی کمتری دارند.
  • *در مورد روش ابیاری یک نکته دیگر اینکه میتوانید از روش فیتیله استفاده نمایید.بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

در این روش کف گلدان را سوراخ کرده و یک عدد فیتیله را تقریبا تا وسط گلدان میکشیم و ادامه ی انرا در پایین رها کرده و بعد از کاشت در اب قرار میدهیم.این کار باعث میگردد تا اب بصورت ارام و کم کم به سمت خاک کشیده شود و عمل ابیاری صورت پذیرد.

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

همانطور که در تصویر ملاحظه میفرمایید با این روش ساده ابیاری چقدر راحت و ایمن صورت میپذیرد .

 

نور بنفشه افریقایی :

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تولید و نگهداری از بنفشه افریقایی و تمام گیاهان نور است . تمام گیاهان برای زنده ماندن و رشد ونمو به نور نیاز دارند .بهترین نور برای رشد بی عیب و نقص و دور ماندن هر بیشتر از افات و بیماریها برای بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET نور ملایم پشت پنجره است . نور شکسته شده و ملایم شده و نه نور اقتاب مستقیم. چون باعث سوختکی میگردد. بعضی ها بر این باورند که بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET نیاز به نور خاصی ندارد که این عقیده ی اشتباهی است . اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بنفشه آفریقایی به نور لامپ نیز پاسخ گوییه خوبی دارد . یعنی میتوانید بنفشه آفریقایی خود را زیر نور مهتابی یا لامپهای ال ایی دی نیز قرار دهید . اما بهتر است باز هم انرا چند ساعت در روز کناز پنجره قرار دهید .میدانیم که نور افتاب معجزه گر است.بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

لامپ خود را خیلی به بنفشه آفریقایی نچسبانید . میتوانید انرا در ارتفاع ۳۰ ال ۴۰ سانتیمتری گیاه قرار دهید تا سبب سوزش در اثر حرارت نگردد.

توجه داشته باشید بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET یک گیاه روز بی تفاوت در گلدهی است ولی این باعث نمیشود در نور دهی و میزان ان کاستی صورت گیرد. اگر میخواهید با لامپ (پرنور) نوردهی را انجام دهید همانطور که در بالا بیان شد باز هم بهتر است چند ساعت در روز نیز از نور افتاب شکسته شده بهره ببرید .در مورد میزان روشن بودن لامپها بهتر است به این نکته اشاره نماییم که میبایست حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت لامپها روشن باشند و حتی اگر امکان داشت میشود ۲۴ ساعته نیز روشن باشند تا نتیجه ی بهتری بگیرید.

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

چند نکته در رابطه با واکنش در مقابل میزان نور :

*اگر برگها دچار لکه سوخته بودند و خشکی داشتن نور مستقیم واسیب دهی دارد.

*اگر دمبرگها خیلی کشیده شده و دراز شده اند و برگ حالت افتاده دارد ، میزان نور کم است .

 

دما بنفشه آفریقایی :

در مورد دمای مورد نیاز نگهداری بنفشه افریقایی باید بیان کنیم که دمای منزل دمای مناسبی برای نگهداری بنفشه آفریقایی بشمار می اید . بنفشه افریقایی به سرما حساس بوده و دمای زیر ۱۳ به ان اسیب وارد میکند ودر ۱۳ به رکود می رود. بهتربن دما برای رشد و نمو ان ۱۸ تا ۲۷ درجه است ومیتوان ۲۴-۲۵ را اپتیمم دما دانست .دمای بالای ۳۰ درجه باعث اسیب میگردد .بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

خاک بنفشه آفریقایی  :

شاید یکی از بیشترین کامنتها و ایمیلهایی که دریافت کردیم در مورد خاک مناسب برای بنفشه آفریقایی بوده است که ما جواب انرا اینجا بیان می نماییم.

یکی از بهترین خاکها برای بنفشه افریقایی ترکیب پیت ماس و پیرلیت است . پرلیت در خاک باعث ایجاد تخلخل میکردد. با افزایش خلل و فرج دیگر خبری از ماندابی نیست .وتنفس در خاک بخوبی انجام میپذیرد. پس از نکات مهم خاک بنفشه افریقایی تخلخل خوب و مناسب است . خاکهایی مثل کوکوپیت هم پاسخ خوبی به بنفشه افریقایی داده اند. کلا بنفشه افریقایی در خاکی با PH پایین و اسیدی گلدهی بهتری میدهند .(کمی اسیدی)

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

 

 

تغذیه وکود دهی بنفشه آفریقایی :

معمولا استفاده از خاکهایی که دارای بیس خاک باغچه یا خاک برگ ندارن از لحاظ مواد غذایی فقیرند و یا غنی نیستند .بنابر این باید بصورت دستی به ان اضافه کرد. گیاهان گلده بطور معمول دارای دو فاز رشد رویشی و رشد زایشی هستند . در زمان جوانی که نیاز به ایجاد و تولید توده واندام هستند نیاز مبرمی به درشت مغذی اوره هستند و به همین سبب از کودهایی که دارای مقادیر بالایی از اوره هستند استفاده نمایید .ولی زمانی که بنفشه افریقاییتان دارای انداممناسبی شو و اصطلاحا تن وبدنی برای خود ایجاد کرد باید وارد فاز زایشی یا گلدهی گرددو انرا سوق دهید . در این زمان باید مقادیر کود اوره را پایین بیاورید و از کودهایی که دارای پتاسیم و فسفات بالاتری نسبت به اوره دارند استفاده نمایید تا از رشد روشی به زایشی سوق داده شود و بجای برگ ، گل بشما بدهد .کودهای مختلفی در بازار موجود میباشد که میتوانید از انها استفاده نمایید ولی به مقادیر NPK با توجه به مطلب بالا توجه بفرمایید .(نیترات-فسفات-پتاس). *نکته ۱:دوز بالا کود ندهید ۲:بین کود دهی ها کمی هم فاصله بندازید(خاک از املاح شسته شود). ۳:خاک تشنه را کود ندهید.

*از یک کود شیمیایی با فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ یا ۱۵-۳۰-۱۵ هفته ای یک بار استفاده کنید. کودهایی با عدد دوم بزرگ تر مقدار فسفر بیشتری داشته و به عنوان کودهای تقویت گلدهی شناخته شده اند. قابلیت انحلال این کودها در آب، امکان استفاده آسان به هنگام آبیاری را فراهم می کند.

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

تکثیر بنفشه آفریقایی :

باز هم یکی از بیشترین درخاستها از ما در مورد روش تکثیر بنفشه آفریقایی بوده است .سوالی که احتمالا در نهایت باعث ورشکستگی ما و همکارانمان گردد .اما در اینجا به روش تکثیر بنفشه افریقایی و نکات کلیدی ان میپردازیم .

روشهای گوناگونی برای تکثیر بنفشه افریقایی هست  که میتوان به کشت بافت (تخصصی)،بذر،پاچوش و قلمه برگ اشاره کرد.

اما اقتصادی ترین روش استفاده از قلمه برگ است که در اینجا روش انرا بیان میکنیم. برای گرفتن قلمه برگ میتوانید یکی از برگهای نچندان پیر و نچندان خیلی جوان را انتخاب نمایید و انرا از پایین ساقه بصورت اوریب قطع کنید . سپس انرا به محیط کشت انتقال دهید . بستر کشت قلمه در بازار موجود میباشد ولی میتوان از خاکهای سبک استفاده نمایید .قسمت ساقه را در خاک فرو کنید وبرگ در روی خاک قرار کیرد.بعضی ار تولید کنندگان چند برش و خراش کوچک دیگر نیز روی ساقه ایجاد میکنند.ابیاری هم باید طوری انجام پذیرد تا روی برگ خیس نگردد. میتوان شرایطی را فراهم اورد تا رطوبت بیشتری تامین گردد و خاک زود خشک نگردد مثل استفاده از لیوان برعکس ، پلاستیک و سلیفون . ولی در کل مراقب بیماری های قارچی نیز باشیم.بعد از ریشه دهی و جوانه زنی میتوان اقدام به کود دهی کرد تا رشد رویشی به سرعت بیشتر صورت پذیرد و پس از ایجاد اندام مناسب میتوان قلمه ها را به بستر اصلی کاشت منتقل نمودد.بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

آفات و بیماریهای بنفشه افریقایی :

از جمله افات مهم بنفشه آفریقایی میتوان به شپشک ها ، تریپس و کنه اشاره کرد که عمومه به ساقه و برگ میچسبند و دیده میشوند و یا علایمی چون فر خوردگی ، لوله شدن ، دفرمه شدن ، شکننده شدن برگها ومچاله شدن ایجاد میکنند . در زمان دیدن چنین علایمی حمت گیاه الوده را قرنطینه کنید. سپس تا جایی که امکان دارد افات را با دست جدا کرده و از بین ببرید. سپس برگها و گلهای آلوده را بریده و دور بریزید . سپس از کنه کش افت کش مناسب طبق دوز پیشنهادی شرکت تولید کننده وتکرار توصیه شده انجام دهید .

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

بیماری بنفشه آفریقایی :

از جمله بیماری های رایج بنفشه افریقایی میتوان به بیماری های قارچی همچون سفیدک اشاره کرد که روی برگها به حالت پودری سفید در می اید. از جمله علل پیدایش ان میتوان به ریختن اب روی برگ و یا رطوبت بالا در دماهای پایین و عدم تهویه مناسب اشاره کرد . بیماریهای بکتریایی وقارچی ایجاد شده از خاک الوده و خاک با عدم زهکش مناسب نیز رایج میباشد .

 

تعویض گلدان بنفشه افریقایی :

گلدانهای پلاستیکی گزینه ی مناسبی برای بنفشه افریقایی میباشند.سعد کنید از گلدانهای بزرگ برای بنفشه افریقایی استفاده ننمایید.چون باعث اثر سو در گلدهی میگردد. گلدانهایی با دهانه کوچکتر از بوته مناسبترند.کلا تعویض گلدان وخاک بعلت ایجاد تخلخل مجدد و جلوگیری از سفت شدن و همچنین رسوب زدایی پیشنهاد میگردد. پس تعویض گلدان و خاک سالی یکبار توصیه میشود .

 

درپایان به صورت مختصر به سوالات ارسالی پاسخ میدهیم :

-ساقه دراز و برگها افتاده اند : نور کم

-برگها زیادند ولی گل نمیدهند : استفاده از کود با اوره(نیترات)بالا . استفاده از گلدان بزرگ

-برگها شل و بی رمقند : نور کم – احتمال افت و بیماری

-برگها فرخورده اند : سردی هوا – وجود افت

-برگها پوسیده و ریزش دارند : آبیاری زیاد و بی وقفه

-برگها ریزند : نور کم – گلدان کوچک شده

-گلها منسجم نیستند : کود گلدهی استفاده نماسسد – نور بیشتر لازم دارد.

-روی برگها لکه قهوه ایی وجود دارد : به هیچ عنوان بنفشه افریقایی را اسپری و غبار پاشی نکنین .

-لبه های برگها سوخته : ابیاری نامنظم و ایجاد تنش رطوبتی – تجمع املاح از جمله نمک در خاک اطراف ریشه

-افتادگی و ولو شدن برگ : ابیاری زیاد .

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

8

بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

 

 

 

 

 

 

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشکل میتوتنید ان را در بخش نظرات درج بفرمایید .

 

4دیدگاه در “بنفشه آفریقایی AFRICAN VIOLET

  1. با سلام،
    متوجه چند مورد آلودگی بوته های بنفشه آفریقایی مجموعه ی خود به کنه سیکلامن شدم.
    برای مقابله سم کنه کش آبامکتین ( امولسیون ۱/۸درصد ) رو تهیه کردم، دز مصرفی درج شده در بروشور این کنه کش برای باغهای مرکبات و صیفی جات اعلام شده . حال سئوال من:
    ۱ – معنی امولسیون … اینه که این سم با روغن مخلوط شده یا توانایی حل شدن با روغن رو داره و باید روغن بهش اضافه بشه؟ اگر باید بشه چه روغنی ؟
    ۲ – آیا این سم مناسب برای مقابله با کنه سیکلامن بنفشه آفریقایی هست ؟
    ۳ – اگر میشه استفاده کرد با چه دزی ؟
    ممنون

    1. با سلام
      تشکر از باز دیدی شما.
      اقداماتی که در مواجهه با کنه سیکلامن باید انجام دهید :
      ۱-بنفشه خود را از بقیه بنفشه هایتان جدا نموده و قرنطینه نمایید .
      ۲-در میطی با رطوبت کم قرار دهید .
      ۳-میزان نور غیرمستقیم بیشتری به ان بتابانید .
      ۴-از کنه کشهای دیمایت – سایتون ویا کلتان استفاده نمایید.
      ۵-مطمعن شوید سم به همه جای گیاه اسابت کرده است .
      ۶-حتمن حتمن به ۱ دوره سمپاشی بسنده نکنید و با توجه به دوره ی سم درج شده در روی سم (حدود۲هفته) اقدام به تجدید سمپاشی نمایید.
      ۷-مواظب باشید با دستان خود افات رو به جایی دیگر منتقل ننمایید.پس دست خود را بعد از ناز و نوازش گیاه خود حسابی بشویید.
      *****************************
      در مورد مطالب شما:
      روغن برای چسبندگی بهتر است و بیشتر در فضای باز استفاده میشود .
      امولسیون یعنی مایع قابلیت محلول شدن را دارد.
      دوز درج شده هر سمی بر روی آن درج شده است.
      ما سمهای پیشنهادی را به شما تجویز می نماییم.

      موفق باشید.

  2. با سلام
    برای گلدهی می توان از کود سیاه شیمیایی کشاورزی استفاده کرد.

    1. با سلام
      شاید بتوان عنوان کرد انواع کودها در رشد و گلدهی نقش داشته باشند ولی با توجه به ترکیب مواد اصلی شان در سرعت انچه که میخواهید تفاوت داشته باشند. از جمله مسایلی که با استفاده از کود نامبرده با ان مواجه خواهید بود مباحثی چون حلالیت در آب و تثبیت را میتوان ذکر نمود .
      پس
      ما بطور عمومی کود کریستالون صورتی را پیشنهاد می کنیم. با توجه به دوز مناسب ماکرو المنتها جهت گلدهی در این کود و همچنین وجود میکرو المنتهای ضروری گزینه ی مناسبی جهت استفاده میباشد .
      از یک کود شیمیایی با فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ یا ۱۵-۳۰-۱۵ هفته ای یک بار استفاده کنید. کودهایی با عدد دوم بزرگ تر مقدار فسفر بیشتری داشته و به عنوان کودهای تقویت گلدهی شناخته شده اند. قابلیت انحلال این کودها در آب، امکان استفاده آسان به هنگام آبیاری را فراهم می کند.

      با تشکر از بازدید شما از سایت بونسای ایران
      تیم مهندسی سایت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *